Bedre innbyggerinvolvering i Lillestrøm kommune

Lillestrøm kommune står ovenfor mange flotte muligheter framover. Det gleder vi oss til! Men en stor kommune kan også oppleves som mer fjern og utilgjengelig.

Lillestrøm Høyre vil at kommunen skal oppfattes som en enda mer innbyggerorientert og nær kommune. Vi vil at kommunen i enda større grad skal oppfattes som å være til for innbyggerne, – hver dag og hele døgnet.

Men er det ikke bra i dag da, kan man spørre seg? Jo, det er mye bra, men det kan bli klart mye bedre! Innbyggerinvolveringsundersøkelsen høsten 2022 var i så måte forstemmende lesning, noe jeg tok opp i kommunestyremøtet 25. januar i år, med flere forslag til forbedringer. Her er noen eksempler på mulige forbedringsområder:

  • Mer intuitivt og enkelt å ha dialog med kommunen hele døgnet, slik dagens teknologi gir gode muligheter for. La oss lære mer av andre bransjer og andre kommuner. For eksempel mer bruk av godt fungerende robotteknologi for automatiserte dialog, og feilmeldingssystemer på nettet der man kan følge status i saksprosessen.
  • Legg mer til rette for lokale fysiske og digitale møteplasser. Levende lokalmiljø er svært viktig, og utvikling av lokale møteplasser må prioriteres. På det digitale området kan kommunen legge til rette for at innbyggerne kan finne lokal informasjon fra kommunen, og slik at innbyggere også kan fylle det lokale nettstedet med innhold om arrangementer etc.
  • Vi vil gi innbyggerne bedre muligheter for innsyn i kommunens planer, og at innbyggerne lettere skal kunne gi tilbakemeldinger. Jeg snakker regelmessig med innbyggere som opplever at de ikke kjenner til hva som er kommunens planer før det er for sent. Man kan gjerne hevde at den enkelte har et ansvar for å holde seg orientert, men det er ofte enklere sagt enn gjort for en innbygger. Høyre vil at man lager en løsning for at innbyggere kan abonnere på en automatisk varslingsordning der man kan melde seg på varslinger basert på egne interesser for sakstyper eller saker innen et geografisk område, – for eksempel dersom det skjer noe i kommunen innen utbyggingsplaner/endringer i ens lokalområde. I næringslivet er det vel kjent at man stadig må gjøre saker enkelt tilgjengelig og forståelig, og at informasjonen og dialogen må være på kundens premisser, og her mener Høyre vi har mye å lære.
  • Høyre vil at det gjennomføres regelmessige og gode innbyggerundersøkelser innen alle tjenesteleveranseområder, som innen barnehage, skole, helse, teknisk. Dette skjer i dag med ulik grad av frekvens og kvalitet, og Høyre vil ha økt regelmessighet og profesjonalisering av undersøkelsene. Høyre går til valg på at innbyggerundersøkelser, og ikke minst resultatene fra disse undersøkelsene, skal være sentrale virkemidler i styringen av kommunen, og undersøkelsene følges opp av konkrete og forbedrede tiltaksplaner Hva innbyggerne mener må være en svært viktig rettesnor for kommunens arbeid.

Lillestrøm kommune har fantastiske muligheter. Det betyr noe hvem som styrer i Lillestrøm kommune, stem Høyre!

Arne Thorud, Listekandidat ved kommunestyrevalget, Lillestrøm Høyre, Skjetten