Budsjett 2024 for Lillestrøm kommune

Lillestrøm kommune skal vedta sitt første budsjett med ny politisk ledelse onsdag den 13. desember.

Forslaget til budsjett fra Høyre, Frp, Venstre, KrF og Folkets Røst er allerede vedtatt som innstilling til kommunestyret. Opposisjonen med Arbeiderpartiet i spissen har vært ute og kritisert budsjettet og med en påstand om at det vil rasere tjenestene til innbyggerne.

Lillestrøm Høyre gikk til valg på å fjerne eiendomsskatten i løpet av denne kommunestyreperioden. Vi mener det er en usosial skatt som selv med større bunnfradrag, treffer uheldig. Med de rammene kommunen får fra Stortinget og regjeringen, innebærer det at kommunen må jobbe smartere og effektivisere for å skape det nødvendige økonomiske handlingsrommet.

Og Lillestrøm Høyre mener det bør være mulig uten å svekke tjenestetilbudet.

Lillestrøm er en godt drevet kommune, men vi mener det er rom for ytterligere forbedringer.

Hvis vi ser på budsjettene de senere årene, er driftskostandene i Lillestrøm kommune økt med 29 prosent fra 2021-2024. I samme periode har inflasjonen i Norge vært på ca. 16 prosent. Handlingsrommet har altså økt med 13 prosent. Riktignok er Lillestrøm kommune i vekst, men økningen i budsjettene tilsier at det er rom for å redusere kostnadene.

Lillestrøm Høyre mener det er politikernes klare ansvar å forvalte skattebetalernes penger på en god måte. Derfor må vi tørre å utfordre kommunen og ikke bare velte regningen over på innbyggerne.

Vi er tydelig på at innsparingene ikke skal få konsekvenser for de som jobber nærmest innbyggerne, brukerne og barna og som leverer nødvendige og gode tjenester hver dag.

Vi tenker at kommunen må se på om måten den er organisert på er hensiktsmessig og vurdere andre strukturelle grep. I budsjettforslaget er det også lagt inn en innsparing basert på en reduksjon i sykefraværet. Vi mener det er viktig å gi tydelige politiske signaler på at sykefraværet er for høyt i kommunen.

I det videre arbeidet vil vi samarbeide med administrasjonen og de ansatte i kommunen for å finne gode løsninger som kommer alle innbyggerne til gode.

Det betyr noe for deg hvem som styrer kommunen du bor i.

Hanne Nerdrum, formannskapsmedlem H, Lillestrøm