Dagens kollektivtilbud er ikke godt nok

Vi må ha en sterkere satsing på grønn mobilitet i Lillestrøm kommune, siden kommunen har høye klimagassutslipp.

Dette skyldes flere forhold, men særlig viktig er den store trafikkmengden som går gjennom kommunens veinett. Denne veitrafikken utgjorde i 2021 hele 56 prosent av kommunens samlede klimagassutslipp.

Høyre mener det er avgjørende for kommunens arbeid med å redusere klimagassutslipp at vi får til løsninger som motiverer hver og en av oss til å velge klimavennlige trafikkløsninger. Dette handler om å gjøre det mer attraktivt å bruke kollektivtransport, sykle eller å gå.

Stortinget har gjennom Klimaplanen og Nasjonal transportplan lagt til grunn at veksten i persontransport skal tas gjennom kollektiv, sykkel og gange. Dette betyr at kommunen i sin arealutvikling også skal bygge opp under kollektivknutepunkter i sin by- og tettstedutvikling. Dette er sentrale føringer som Viken fylke og Lillestrøm kommune har fulgt opp i fastsettelsen av langsiktig arealstrategi og kommuneplanarbeidet.

Høyre mener det nå er tid for ekstra satsing på grønne mobilitetsløsninger i Lillestrøm kommune. Dagens kollektivtilbud i kommunen er ikke godt nok, og medfører at for mange velger bilen som sitt daglige fremkomstmiddel. Vi må få til en bedre forståelse og samspill mellom kommune og fylkeskommune samt de to transportselskapene Ruter og Vy. Det er behov for nye løsninger i kollektivsatsingen som gjør det attraktivt å bruke kollektivtransport.

Høyre vil arbeide for et mer fleksibelt billettsystem slik at det alltid lønner seg å reise kollektivt. Særlig gjelder dette i de tilfeller der kapasitetsutnyttelsen i dag er dårlig, og kollektivtransporten dermed er for lite miljøvennlig. Tilbudet må bli bra i hele kommunen, og vi vil arbeide med å utvikle og forbedre kollektivforbindelsene fra byen Lillestrøm til andre trafikknutepunkter som Skedsmokorset, Frogner, Fetsund og Sørumsand.

Det må også etableres flere og bedre innfartsparkeringer tilknyttet gode kollektivløsninger, som en forbedret to-veis kollektiv ringforbindelse i Byvekstområdet Strømmen – Lillestrøm by – Kjeller. Samarbeidet med tilbydere av mikromobilitetsløsninger må også bli bedre, slik at man kan forflytte seg mer sømløst på hele reisen. Ikke bare så langt bussen eller toget kjører.

Det må bli mer attraktivt å velge grønn mobilitet, slik at dette langt oftere også blir førstevalg fremfor å bruke bil. Høyre vil være en pådriver for grønn mobilitet. Vi skal arbeide for å gjøre hverdagen enklere med bedre transportløsninger, og dette må sees i sammenheng med hvordan vi utvikler byen og tettstedene i Lillestrøm kommune.