Demensomsorgen, hva skjer?

«Gå foran du», sa alltid min mamma. Hun hadde alzheimer og visste at hun var trygg når jeg ledet an og viste henne veien. Ja, mamma, jeg skulle så gjerne ha gått foran deg i flere år, men det er nå 16 år siden du døde.

Lillestrøm Høyre går gjerne foran og viser den politiske veien innen demensomsorgen. Vi har god kontakt med fagmiljøet og fagpersoner som brenner for dette området. Det skjer mye bra innen demensomsorgen takket være mange ildsjeler og deres pågangsmot.

Lillestrøm kommune har fått sitt eget demenskor! Her er 15-20 personer samlet og har det gøy sammen. Alder fra 50-90 år og det er en fryd å høre de. Dette tiltaket er en stor suksess. Den politiske utfordringen er nå å finne midler til en dirigent i tillegg til en musikkterapeut. Dette er noe Lillestrøm Høyre støtter fullt ut og vi håper på et solid flertall når budsjettforhandlingene starter til høsten.

Vi ser nå frem til at ombyggingen av gamle Sørum sykehjem ferdigstilles. Her får vi endelig et nytt helgeavlastningstilbud hvor pårørende også kan bestille avlastning dersom de trenger det for å utføre personlige avtaler. Sørvald aktivitetssenter flytter også over til gamle Sørum sykehjem. Egne lokaler i egen fløy. Dette blir bra!

Nok en gang så må frivilligheten berømmes. Innen demensomsorgen gjør denne gruppen svært mye bra. En politisk utfordring er å finne midler til en frivillighetskoordinator for hjemmeboende. Viktig at hjemmeboende personer med demenssykdom blir fanget opp tidlig og tatt vare på med de behov den enkelte trenger (samt de pårørende).

Demensomsorgen er viktig for oss i Lillestrøm Høyre. Dette vil vi følge opp slik at eksisterende tilbud består og nye kommer til. Så nå er målet at Kirkegata 8 i Lillestrøm blir et nytt aktivitetssenter med mange muligheter for personer med demensomsorg.

Det betyr noe for deg som innbygger hvem som styrer kommunen du bor i.

Anita Borgvang, kommunestyrerepresentant