Den store Byfesten!

Onsdag denne uken er det klart for ny byfest i Lillestrøm. Et arrangement som har utviklet seg til å bli en viktig markering for regionbyen Lillestrøm som i 1998 fikk bystatus. Årets arrangement, avbrutt med to års opphold pga. pandemi, er den 24. i rekken. Jeg mener arrangementet er viktig for byen, kommunen og regionen.

Lillestrøm er regionbyen med kultur, handel og stedet med bo og arbeidsplasser sentralt i byen. Samspillet med en sterk by og gode tettsteder i kommunen, mener jeg er avgjørende for å lykkes som en god kommune å bo og leve i. Med en sterk befolkningsvekst i regionen og Lillestrøm kommune som en viktig del av hovedstadsregionen, handler det om å skape en attraktiv kommune for våre innbyggere og næringsliv. Store kulturarrangementer som Byfesten er med på å styrke lokal identitet og bygger opp under regionbyen Lillestrøm.

Det er verdt å merke seg at Lillestrøm by i flere kåringer er blitt fremhevet som en av de mest attraktive byene. Balansen mellom utbygging, boliger og næringsliv, og ikke minst åpne og grønne arealer, må tydeliggjøres i den fremtidige byutviklingen. Grønn og effektiv transport i kombinasjon med kollektiv, sykkel og gange samt plass til bilen, må sees i helhet for utvikling av god infrastruktur med trafikkavviklingen i byen.

Kultur og næringsliv i et godt samspill med Lillestrøm kommune, inviterer alle innbyggere og tilreisende til et av Norges største gratisarrangement. Selv om det for enkelte av konsertene må løses inngangsbillett, så er merkevaren til Byfesten en bredde i kultur og opplevelser for innbyggere og tilreisende.

Høyre er opptatt av å videreutvikle kultur- og næringslivet i kommunen. Byfesten er ett av flere eksempler på at kultur og næringsliv står sammen om å skape attraktivitet og opplevelser. Andre eksempler på dette er blant annet Sørumsanddagen, Sagelvafestivalen og Husebymarkedet. Det handler om at kommunen bygger opp under det positive engasjementet som kultur og frivilligheten sammen med lokalt næringsliv ønsker å bidra med. Vårt felles mål må være å skape en kommune som blir et enda bedre sted å bo og leve i.

Denne langhelgen skal vi glede oss over Byfesten og takke vårt rike kulturliv som sammen med næringslivet nok en gang arrangerer byfest i Lillestrøm. Dette er et arrangement som er viktig for byen, kommunen og regionen.

Jeg ønsker lykke til med arrangementet!

Kjartan Berland (H), ordførerkandidat Lillestrøm