Eiendomsskatt og kjepphestene til Folkets Røst

Gruppeleder Tore Berg i Folkets Røst forsøker i et leserinnlegg i Romerikes Blad den 13. april. å tilbakevise at Folkets Røst ikke på noen måte ønsker eiendomsskatt i Lillestrøm kommune. Han forklarer det med at det i årsbudsjettet for 2023, og økonomiplanen for 2023 – 2026, var nødvendig å «legge kjepphestene til side» slik at det kunne bli et flertall for å bygge Vesterskaun skole.

Jeg leser ikke noe annet ut av dette enn at det for Folkets Røst var det viktigste politiske prosjektet å bygge en ny skole på Vesterskaun. Et sårt tiltrengt nytt skolebygg, men samtidig av kommunedirektøren ikke anbefalt å bygge utfra kommunens økonomiske ramme og andre mer prekære behov i oppvekstsektoren. Dette valgte Folkets Røst sammen med flere andre partier å se bort fra.

Resultatet begynner vi allerede å se. Flertallet i kommunestyret, som Folkets Røst stod bak med sitt budsjettopplegg, valgte å gå mot kommunedirektørens faglige råd om hvilke skoleprosjekt som skulle prioriteres. Sten-Tærud skole leser vi om i Romerikes Blad blir invadert med mus og det skaper uhygge og mistrivsel blant elever og lærere. Denne skolen skulle ha blitt rehabilitert i 2022, men fortsatt er det ikke påbegynt noe oppgradering av denne skolen.

Folkets Røst må gjerne si i dag, og som jeg oppfatter de har sagt i flere år, at partiet er imot eiendomsskatt. Utfordringen er at dette er lite troverdig. Folkets Røst har faktisk gått sammen med flere andre partier for å sy sammen et budsjettopplegg for 2023, men også en budsjettplan for de kommende årene 2024 – 2026. Sammen med Senterpartiet, KrF, Pensjonistpartiet og Rødt, har Folkets Røst fått vedtatt et kommunebudsjett med rekordhøy bruk av eiendomsskatt. Det ligger ingen føringer i dette budsjettopplegget om at eiendomsskatten skal reduseres eller i sin helhet fjernes den kommende 4-års perioden.

Når det gjelder Tore Berg sitt forsøk på gjenfortelling av hvordan partiene stemte på
budsjettforslagene for 2022, som ble behandlet i kommunestyret i desember 2021, så bør nok gruppeleder Berg se på nytt i protokollen. Høyre fremmet sitt budsjettforslag og fikk 11 stemmer og falt. Subsidiert stemte Høyre for formannskapets innstilling som fikk 28 stemmer og ble vedtatt. Et mindretall på 27 stemte imot formannskapets innstilling.

Jeg håper Tore Berg og Folkets Røst på alvor mener at eiendomsskatten i Lillestrøm skal avvikles. Da bør dette også vises i handling. Med det vedtatte budsjettet som den nye budsjettalliansen i kommunestyret står bak, og som Folkets Røst har vært med og forhandlet frem, er det lite tegn å spore til at eiendomsskatten skal fjernes i Lillestrøm kommune.

Jan Petter Myrvold (H)
Kommunestyrerepresentant Lillestrøm