Eiendomsskatten skal avskaffes

Valgkampen har begynt og det er gledelig å se at Lillestrøm Arbeiderparti bruker anledningen og spalteplass til å rette fokus mot Høyre i stedet for å snakke om egen politikk.

For Høyre sine velgere skal det ikke være noen tvil om at Lillestrøm Høyre ønsker å avskaffe eiendomsskatten. Problemet er at eiendomsskatt er en usosial skatt. En enslig pensjonist må betale like mye skatt som en nabo med høy inntekt. Kanskje noen som lurer på hvordan vi skal spare inn disse drøyt 165 millionene fra i en kommune med nesten 400 millioner i overskudd? Effektiv drift er svaret.

Da de tre kommunene skulle slå seg sammen, var det forventninger om stordriftsfordeler. Nå som Lillestrøm kommune snart fyller fire år er det gjort få grep fra politisk ledelse for å ta ut disse fordelene. Ap skriver i leserinnlegget at det ikke er mer å effektivisere enn det som er gjort. Dette vitner om et parti som ikke evner å tenke nytt. Vi i Høyre mener det er rom for kontinuerlig effektivisering i en av landets største kommuner. Dette skal selvsagt ikke gå utover de kommunale tjenestene – men tvert imot gjøre dem bedre.

Etter åtte år med borgerlig regjering er kommuneøkonomien gjennomgående solid over hele landet, noe Lillestrøm kommunes store overskudd tydelig viser. Eiendomsskatten trengs ikke, den er en politisk hvilepute. I dag opererer Arbeiderpartiet med et skyggebudsjett for å kunne argumentere for at eiendomsskatten brukes til kultur og idrett. Realiteten er at investeringer i anleggene til kultur og idrett finansieres av låneopptak, og eiendomsskatten brukes til å betale renter på gjeld.

Vi lever i en tid med betydelig økte levekostnader til mat, strøm, drivstoff med mer. Lillestrøm Høyre mener at kommunen må bidra til å letne børen der vi kan, det er igjennom reduserte kommunale avgifter og avvikling av eiendomsskatt. Høyre var det eneste partiet som foreslo lavere avgifter til 2023 budsjettet, men fikk dessverre ikke noen støtte. Det betyr noe for deg hvem som styrer. Ved å gi Lillestrøm Høyre din stemme er du med på å bidra til at nettopp din økonomiske bør blir litt lettere.

Thomas Langholen,

kommunestyrerepresentant