En kommuneplan med politisk handlingsrom

I et leserinnlegg 1. august stiller Jan Tore Evensen spørsmål om hva Høyre mener må endres i kommuneplanen som nå er vedtatt

Evensen ber særlig om svar på konkret hva Høyre mener om byggehøyder i Lillestrøm og planbestemmelsene om Kjeller flyplass.

Høyre er opptatt av at politikken gjennom vedtak i kommunestyret fastsetter klare rammer for by- og tettstedutviklingen. Utfordringen med en altfor detaljert og rigid kommuneplan med tilhørende planbestemmelser er at kommunestyret selv setter seg på sidelinjen og ikke får anledning til å bruke sitt lokalpolitiske skjønn i de enkelte reguleringssakene.

Til spørsmål om byggehøyder som i kommuneplanen defineres som sentrumsformål, så mener Høyre at høydenormen skal være på 3-6 etasjer. Det bør kunne tillates høyere bebyggelse i enkelte områder, men at det i slike tilfeller stilles strenge krav til utforming og utnyttelsesgrad som harmoniserer med omgivelsene. Eksempler på krav som bør tas med i en slik vurdering er at bygningen tilfører nye, strukturerende og identitetsskapende element til byen. At bygningen har en beliggenhet inntil kollektivknutepunkt eller langs høyverdig kollektivakse, og at bysentrums- og publikumsfunksjoner blir ivaretatt.

Andre momenter som bør vektlegges i spørsmål om byggehøyder og utnyttelsesgrad er arkitektoniske kvaliteter som tilfører byen estetisk merverdi. Fremtidsrettede miljøvennlige løsninger som en del av byggeprosjektet samt at tiltaket tilfører grønnstruktur til byen innenfor eget område, eller gjennom delfinansiering av grønnstruktur i rimelig nærhet, er også momenter som bør tas med i vurderingen om byggehøyder.

Når Jan Tore Evensen ønsker svar på planbestemmelsene om Kjeller flyplass så kan det nevnes at det i kommuneplanen er gjort vedtak om at utviklingen på Kjeller skal inngå som et eget prosjekt og behandles som en geografisk kommunedelplan. Kommunestyret har tidligere i år bedt om nærmere avklaringer på hvilke mulighetsrom vi har for å kunne kombinere byutvikling og begrenset flyaktivitet med veteranfly på Kjeller-området.

Det naturlige er å avvente den saken som er bestilt og ikke hoppe på et nytt forslag rett over bordet da kommuneplanen ble behandlet i juni, og tro at det gir flyaktivitet. I arbeidet med å ta vare på flyhistorien mener vi det skal etableres et luftfartøyvernsenter, og hvis mulig skal dette også kunne innbefatte en løsning med veteranfly i lufta i et begrenset omfang.

Høyre mener den nye kommuneplanen er altfor detaljert og rigid for by- og tettstedutviklingen i kommunen. Særlig gjelder dette de omfattende planbestemmelsene som nå er blitt vedtatt. Vi mener dette vil begrense mulighetsrommet for å utvikle by- og tettsteder i kommunen på en god måte. Høyre vil derfor ta initiativ til at kommuneplanen blir tatt opp til ny vurdering tidlig i kommende kommunestyreperiode.

Det betyr noe for deg hvem som styrer kommunen du bor i.

Kjartan Berland (H), ordførerkandidat Lillestrøm