En skole der alle kan lykkes

Høyre vil ha en kunnskapsskole som gir muligheter til alle, uavhengig av hvem du er eller hvor du kommer fra. Skolen er samfunnets bærebjelke, og vi vil ha en skole som utvikler barnas talenter og sikrer dem et best mulig utgangspunkt for videre skolegang og deltakelse i samfunns- og arbeidsliv.

Det største skillet i samfunnet går mellom de som har en jobb å gå til, og de som ikke har det. Å ha fullført videregående har blitt en viktig forutsetning for muligheter videre i livet. Derfor er Høyre opptatt av at flere skal gå ut av videregående med enten vitnemål eller fagbrev i hånda.

Dette arbeidet starter i barnehagen og grunnskolen. Vi har et stort ansvar for elevene våre de tretten årene de går på skolen. Vi skal sørge for at de opplever mestring og kunnskap, og at de har det bra. Det er en stor oppgave, og da trenger vi politikere som kan vise tydelig retning for skolepolitikken, og som lager gode overganger mellom grunnskole og videregående.

Stadig flere elever har dalende motivasjon, som ofte fører til fravær. Vi ser også at motivasjonen synker mest på ungdomsskolen. Vi må derfor gjøre ungdomskolen mer motiverende, som vil bidra til at flere fullfører videregående. Da er det viktig å stille krav til både elever og lærere, og videreføre fraværsgrensen.

Arbeiderpartiet har vist at de setter struktur foran kvalitet og fortid foran fremtid. De vil prioritere reversering av tiltak fremfor kvalitet og innhold, og heller fokusere på skolestruktur og lavere ambisjoner. For Høyre er det viktigere å diskutere innholdet i skolen, hvordan vi gjør skolegangen mer motiverende og hva som gir elevene mestringsfølelse.

Det har noe å si hvem man stemmer på i år. I Lillestrøm har flere partier vært mer opptatt av hvilke skoler vi skal ha, enn hvilket innhold vi skal fylle skolene med. Det er viktig å ha gode skolebygg for å sikre et godt arbeidsmiljø for elever og lærere samtidig som vi må stille oss spørsmål om hva som skal til for å løfte kvaliteten i skolen. Høyre mener det må fokuseres i større grad på hvordan vi kan gjøre innholdet i skolene bedre. Dette handler om å styrke skoleledelse og verdien av det å være lærer. Den enkelte elev skal bli sett og skal gis muligheter utfra sine evner og ferdigheter.

Et Høyre-styrt Lillestrøm og Akershus, vil gi oss veldig gode muligheter til å sikre at flere fullfører skolen. Når kommune og fylke samarbeider om felles prosjekter og retning i skolen, vil det komme elevene til gode. Derfor er det viktig å stemme Høyre både i kommune- og fylkestingsvalget i høst.

Kjartan Berland, Anine Norén, ordførerkandidat Lillestrøm Høyre, 5. kandidat Akershus Høyre, Lillestrøm