Et verdig liv med kronisk sykdom

Denne helgen ble årsmøtet i Akershus Høyre avholdt. Her ble programforslaget som skal behandles på landsmøtet i mars diskutert, og flere av våre delegater tok ordet til debatten.Her er innlegget til Nina H. Andersson om et verdig helsetilbud for kronisk syke.

Årsmøte,

det er mange kronisk syke som i dag ekskluderes fra et verdig helsetilbud.

Jeg synes det er fantastisk at vi i Høyre har et eget kapittel for kronisk syke i vårt programforslag. Og det er også flott at det skal satses på rehabilitering for disse. Men det jeg savner, er at vi også tenker litt på de som dessverre ikke har noen nytte av rehabilitering; de som er så syke og plaget, at bare det å holde seg i live er mer enn nok. Jeg synes faktisk det er viktig at vi hjelper også disse til et liv som er så godt som mulig.

Det finnes folk blant oss – selv om vi ikke liker å tenke på det – som hver dag sliter med så store smerter og andre plager at de rett og slett ikke vet hvordan de skal holde ut.

De trenger at noen ser dem.

De trenger respekt for at de ikke er i stand til å være med på noe rehabiliteringsopplegg, selv om de mer enn gjerne vil.

De trenger et omsorgs- og velferdstilbud som er tilpasset dem, når de selv ikke er i stand til å tilpasse seg det fastsatte systemet.

Og selv om de ikke blir friskere av behandling, så trenger de likevel hjelp til å få lindret smerter – og til å skape en tilværelse som er minst mulig uutholdelig.

Selv om vi selvfølgelig vil at alle skal bli bedre, så må vi erkjenne at rehabilitering ikke er for alle. Men: Vi har likevel et ansvar for at de skal ha det best mulig.