Fakturering for opphold på kommunens institusjoner

Nestlederen i Nedre Romerike Demensforening, Tom J. Myhre, tar i et leserinnlegg i Romerikes Blad 22.12. d.å. opp spørsmål om hvordan kommunestyret håndterer saken om fakturering for betaling av opphold på institusjoner i Lillestrøm kommune.

Jeg oppfatter innlegget fra Tom J. Myhre at det hevdes at Lillestrøm kommune utøver ulovlig fakturering. Dette er det nok delte meninger om. Kommunedirektøren i Lillestrøm mener kommunen gjør dette korrekt i henhold til lovverket. Det samme har Nedre Romerike Revisjon konkludert med i forbindelse med at Kontrollutvalget ba om en gjennomgang av denne saken våren 2023. Flere av sakene med enkeltvedtak i Lillestrøm kommune er blitt påklaget og ligger til klagebehandling hos Statsforvalteren i Oslo og Viken. Endelig svar på hva som måtte være rett her vil vi ikke få før Statsforvalteren har konkludert i disse klagesakene.

Som ordfører beklager jeg på vegne av Lillestrøm kommune at saksbehandlingen for etterberegning av betaling for opphold på institusjoner i kommunen, har tatt altfor lang tid. Flere pårørende er blitt rammet av den sene saksbehandlingen med resultat at det flere år etter dødsfall, er blitt sendt ut faktura fra Lillestrøm kommune med krav om etteroppgjør for betaling av opphold på institusjon. Dette er kritikkverdig.

Nedre Romerike Demensforening har tatt opp saken med kommunen i form av skriftlig innspill i desember 2022. Saken har også vært omtalt i Romerikes Blad etter at flere pårørende har valgt å fortelle sin historie i media. I kommunestyret har flere representanter tatt opp spørsmålet om både lovligheten av kommunens fakturering og om selve saksbehandlingen. Tidligere ordfører har svart på flere av disse spørsmålene i kommunestyret, og kommunedirektøren har gitt muntlige og skriftlige svar både i formannskapet og i kommunestyret.

Kommunedirektøren har til kommunestyret opplyst at administrasjonen mener kommunens praktisering av regelverket er gjort korrekt i henhold til lovverket og gjeldende retningslinjer fra Helsedirektoratet. Kommunedirektøren har overfor kommunestyret beklaget at saksbehandlingstiden i flere av disse enkeltsakene, dessverre ikke har vært tilfredsstillende. Det har det siste året blitt iverksatt flere tiltak for å komme ajour med saksbehandlingen i administrasjonen.

Basert på den informasjonen som kommunedirektøren har lagt frem for kommunestyret, og som Kontrollutvalget også har vurdert, så mener man at kommunens praksis er i henhold til lovverket. Derimot er det bred politisk enighet om at saksbehandlingstiden i flere av disse enkeltsakene har vært kritikkverdig. Statsforvalteren har nå flere av disse enkeltsakene til klagebehandling og kommunen avventer endelig beslutning fra Statsforvalteren. Inntil det foreligger beslutning fra Statsforvalteren mener jeg at det ikke vil være rett av meg som ordfører, eller kommunestyret som sådan, å gå inn i enkeltsakene som er tatt opp fra Nedre Romerike Demensforening.

Kjartan Berland (H), ordfører i Lillestrøm