Forstår regjeringen politiets hverdag?

Det er flere enn vi politikere som bør være alvorlig bekymret for utviklingen i politiet.

På grunn av stramme budsjetter må politiet i Lillestrøm legge ned den svært viktige forebyggende avdelingen og overføre mannskapene til ordinær patruljetjeneste. Dette skjer mens Senterpartiet er på vakt i Justisdepartementet, og hver gang de blir spurt om politiets situasjon, svarer de: «Aldri har politiet fått mer penger».

Det Senterpartiet helt glemmer å si, er at de pengene har gått til det samme som for oss vanlige folk, betale dyrere strøm, dyrere varer og tjenester og ikke til flere politifolk. Kan de ikke regne i Senterpartiet?

Nå må regjeringen med justisminister Emilie Mehl våkne opp og handle. Konsekvensene av å legge ned forebyggende avdelinger i hele landet og spesielt i områdene i og rundt Oslo kan få så store konsekvenser med ungdomsgjenger i fri utfoldelse og organisert kriminalitet som får gro, at vi ikke vil klare å kontrollere utviklingen.

Mens Senterpartiet jubler for at de har fått presset igjennom at det skal åpnes flere lokale politikontorer og passkontorer på steder hvor det ikke bor folk, så går vi andre med en klump i magen og er svært bekymret over hvordan framtiden blir når de i virkeligheten svekker politiets muligheter til å gjøre en god jobb. I Lillestrøm kommune skal det åpnes et kontor på Sørumsand, imot politiets faglige råd. Politifolk på Romerike frykter at flere tjenester må legges ned for å bemanne et kontor på Sørumsand som kun Sp og Ap jubler over. Snakk om symbolpolitikk og populisme.

Jeg lurer veldig på hvem som skal sitte på disse nye kontorene, når det ikke er politifolk til å jobbe med forebyggende arbeid i en kommune som har så tett tilknytning til Oslo. Hvor skal man finne disse folka?

Politifolk jeg snakker med er svært bekymret over at de får nye oppgaver tredd ned over hodet uten at det følger penger med vedtakene.

Nå må vi stoppe opp og innse realitetene: Politiet i Norge og i Lillestrøm må få tilført flere midler slik at de kan ansatte flere folk både til forebyggende arbeid og til patruljevirksomhet. Det går nå mange nyutdanna politifolk rundt omkring i Norge uten jobb i Politiet, så det er en enkel jobb å ansette flere folk raskt. Nå må det handles fra sentrale myndigheter eller så vil konsekvensene bli enorme og skadevirkningene så store at vi vil slite med å rette det opp.

Regjeringen med Senterpartiet i spissen må våkne opp og handle, for det haster med å gi politiet flere ressurser.

Glenn Due-Sørensen, kommunestyrerepresentant, Lillestrøm Høyre