Frykten for kommunal avgiftsbombe

Huseiernes Landsforbund uttaler i Romerikes Blad i forrige uke at de frykter det ligger en udetonert bombe som snart vil eksplodere i kraftige kostnadsøkninger i kommunene.

Det blir særlig pekt på kostnader innenfor vann, avløp og renovasjon. Dette er kostnader som inngår i det såkalte begrepet selvkost. Dette betyr at kommunens kostnader i sin helhet faktureres ut til deg og meg som abonnenter.

For oss i Høyre er det viktig at skatter, avgifter og gebyrer skal holdes nede. Vi vil at du skal sitte igjen med mer av dine egne penger og ha råderetten over disse selv. Derfor mener vi også at eiendomsskatten i Lillestrøm kommune skal avvikles. Da lurer du kanskje på hvordan vi skal klare å få til det?

Både kutte i avgifter og skatt, når vi samtidig kan lese i avisen at vi står foran store investeringsbehov på blant annet vannforsyning.

Vi mener det er fullt mulig å få til i Lillestrøm kommune, gjennom prioriteringer og nytenking. Med fokus på innovasjon og avbyråkratisering mener vi det skal være et godt grunnlag for å redusere kommunale avgifter og sikre at gebyrer blir holdt nede.

Innenfor området vann og avløp viser en rapport fra Senter for økonomisk forskning som var utarbeidet for Norsk Vann i 2021, at det i gjennomsnitt for landet er mulig å effektivisere kostnadene for vann og avløp med henholdsvis 26 og 22 prosent. Til tross for at det vil være store investeringsbehov i vann- og avløp i kommunen i årene fremover, ser vi altså at det også er store rom for effektivisering og kostnadsbesparelser på de samme områdene. Dette vil kreve god planlegging og samhandling mellom eierkommuner og de interkommunale selskapene som skal levere tjenester til kommunen og videre til abonnentene. Dette gjelder både for de kommende investeringene og driften av disse tjenesteområdene.

Etter forslag fra Høyre vedtok kommunestyret i desember i fjor en nærmere gjennomgang av selvkostområdene for vann, avløp og renovasjon, nettopp for å finne de mulighetsrommene som kan holde avgiftene på et lavere nivå. Kommunedirektøren ble også bedt om å se på arbeidsdeling mellom kommunen og de interkommunale selskapene. Vi i Høyre tror det er mulig å få til en enda bedre drift av disse tjenesteområdene hvis vi også ser på arbeidsdelingen mellom den enkelte eierkommune og de interkommunale selskapene.

Dagens økonomiske situasjon er vanskelig for mange. Flere av de som før hadde grei økonomi har fått mindre å rutte med, mens de som slet med å betale regninger fra før sliter enda mer nå. Da bør også dette være en prioritet for oss i lokalpolitikken. Vi må sørge for at våre innbyggere har råd til å betale sine kommunale skatter og avgifter, og samtidig ha råd til tak over hodet og mat på bordet.

En kommunal tjeneste til en lavere kostnad betyr ikke lavere kvalitet. Tvert om, for oss i Høyre er utgangspunktet å se etter nye løsninger som motiverer og engasjerer til enda bedre tjenester med fokus på kvalitet og til lavere kostnader. Dette vet vi av erfaringer i mange organisasjoner er mulig å få til. Vi mener kommunestyret i Lillestrøm med hell bør benytte seg av en slik innfallsvinkel oftere. I motsetning til rødgrønne partier har Høyre respekt for skattebetalernes penger og mener vi som politikere må vise varsomhet i den offentlige pengebruken. Derfor er vi alltid på leting etter nye ideer og bedre løsninger for et best mulig tjenestetilbud med innbyggerne i sentrum.

Det betyr noe for deg hvem som styrer i kommunen du bor i!

Kjartan Berland (H), ordførerkandidat Lillestrøm