Høyre ønsker fortgang med ny Glommakryssing!

Glommakryssing med ny bruløsning i Fetsund ligger nå på tegnebrettet og skal etter planen legges frem for kommunestyret til behandling våren 2024.

Høyre mener det nå blir avgjørende at vi lokalpolitisk følger opp med nødvendig vedtak og fremdrift i behandlingen av forslaget til reguleringsplan.

Løsningsvalget som i sin tid ble jobbet frem av kommune, stat og fylke, var en ny bru med 4 felt som riksvei og en egen lokalbru med 2 felt. Det skulle også være planskilte kryss på begge sider av den nye brua. Da saken kom opp til behandling i kommunestyret i Lillestrøm høsten 2020, var det kun Høyre og Venstre som støttet løsningsforslaget som Statens vegvesen fremmet.

Flertallet i kommunestyret gikk dessverre for en nedskalert løsning som betyr at en egen lokalbru ikke skal bygges og at det skal etableres rundkjøringer. Ansvaret på dette ligger på Arbeiderpartiet og Senterpartiet som sto i spissen for at man ikke ønsket å følge Statens vegvesen sin anbefaling til ny Glommakryssing. Det legges nå opp til at det kun skal bygges en ny 4-felts bru med lavere fartsgrense og rundkjøringer på begge sider. Høyre mener dette ikke er fullgod løsning, men den er vesentlig bedre enn det som er i dag, og vil etter vår mening bidra til nødvendig kapasitetsutvidelse på RV 22.

Høyre har i den offentlige debatten merket seg innspillene og bekymringene til foreningen Fet for framtiden. Vi tar bekymringene på største alvor, men mener at alle disse forholdene som foreningen har tatt opp med uro og bekymring til grunnforhold, kvikkleire og mulig rasfare, vil måtte håndteres og avklares gjennom den pågående reguleringsprosessen.

Det er Statens vegvesen i samspill med Lillestrøm kommune, som skal utarbeide et forslag til reguleringsplan, og det er opplagt at alle disse forholdene i byggeprosjektet må belyses grundig. Og skulle det vise seg at det er mangler i disse utredningene som grunnlag for reguleringsplanen, vil kommunestyret stå fritt til å be om tilleggsutredninger for å sikre at alle forhold er tilstrekkelig belyst før man fatter endelig vedtak i reguleringssaken.

Høyre mener det er viktig å få fortgang i planarbeidet. Vi er dessverre mange år på overtid med ny Glommakryssing. Det haster med å få realisert prosjektet og det blir nå avgjørende at kommunestyret følger opp vedtak med reguleringsplanen når denne blir fremmet neste år. Vi kan ikke nå risikere nye utsettelser og nye løsningsalternativer for en ny Glommakryssing.

Det betyr noe for deg hvem som styrer kommunen du bor i.

Kjartan Berland (H), ordførerkandidat Lillestrøm