Høyre tar utfordringene i Lillestrøm på største alvor

Når Senterpartiets Jane Bråthen byr opp til dans, så takker jeg selvfølgelig ja. Jeg har tross alt et par swingkurs i bagen fra ungdommen.

Først, Jane Bråthen, beskrivelsen om hva Senterpartiet har stemt imot henger ikke helt sammen. Høyre har ikke bedt om å få mer kunnskap om behovet for antall heldøgns omsorgsplasser. Dette er godt dokumentert, senest gjennom saken fra kommunedirektøren i mars om behovsplanen for helse og mestring. Etter forslag fra Høyre vedtok kommunestyret i det samme møtet at kommunedirektøren denne høsten skal komme med en egen sak for dimensjonering og lokalisering av flere heldøgns omsorgsplasser. Det legges i vedtaket til grunn at kommunen skal starte med denne kapasitetsutvidelsen i form av konkret utbyggingsprosjekt i 2026. Dette sa et flertall på 43 representanter ja til, mens Senterpartiet var med i et mindretall
på 12 som sa nei til dette forslaget. Dette viser for meg all tydelighet at Senterpartiet og Bråthen ikke forstår de utfordringene vi står i med dagens eldreomsorg. Høyre er glad for at flertallet nå endelig er klare på at det må igangsettes et arbeid for utbygging av kapasiteten for heldøgns omsorgsplasser.

Så til den store merittlisten som det vises til i innlegget til Sp og Bråthen. Det meste av det som listes opp der, hadde Høyre i sitt alternative budsjett. Det er likevel slik at i budsjettopplegget til Senterpartiet så valgte man å dekke inn økte utgifter i budsjettet med bruk av eiendomsskatt og bruk av disposisjonsfond. Med Senterpartiets budsjettopplegg så er det historisk høy bruk av eiendomsskatt, og det er i den vedtatte økonomiplanen som Senterpartiet står bak, heller ikke noe å spore av et ønske om innsparinger og reduksjon av eiendomsskatt. Jeg skal imidlertid gi
Jane Bråthen rett i når hun skriver at Høyre hadde et annet budsjettopplegg som blant annet ville bety mer effektivisering og omprioriteringer. Høyre fremmet et helhetlig budsjett med styrking av flere viktige satsingsområder og at vi skal ha bedre tjenester til lavere kostnader.

Fritt brukervalg
Etter min mening er det viktig å være klar på at det å bevilge penger til flere løfteheiser for ansatte eller å gi midler til flere aktivitører, IKKE ville gitt Alf på 98, som ble sendt hjem fra institusjon flere ganger, noen flere institusjonsplasser. Vi står overfor store utfordringer i eldreomsorgen fordi vil blir flere mennesker som vil trenge nødvendige omsorgstjenester fra kommunen. Disse menneskene vil også ha mer sammensatte og forskjellige behov i sin siste del av livsløpet. Skal vi skape et mer aldersvennlig samfunn og en trygghet for våre eldre så må vi styrke omsorgstilbudet. Dette handler om fritt brukervalg, nye måter å jobbe på i pleie- og
omsorgstjenesten kombinert med velferdsteknologi, tilrettelegging for nye og varierte boformer og at kapasiteten på antall heldøgns omsorgsplasser må økes. Dette er ikke noe lureri og fagre valgløfter som Senterpartiet og Jane Bråthen forsøker å fremstille det. Dette er viktige satsingsområder for Høyres omsorgspolitikk som vi vil gjøre noe med i praksis i Lillestrøm kommune. For oss i Høyre handler det om å ha et tjenestetilbud som setter den enkelte bruker i sentrum, ikke systemet, slik vi ser dagens styre med Arbeiderpartiet og Senterpartiet som ivrige forsvarere av. Høyre vil sikre nødvendig kapasitet for heldøgns omsorgsplasser og det skal være et godt og forsvarlig tjenestetilbud i hjemmet. Som eldre i kommunen skal du få den hjelpen du har behov for og det skal være trygt og godt å bli gammel i Lillestrøm kommune. Høyre vil ha et aldersvennlig samfunn der brukeren settes i sentrum.

Det betyr noe for deg hvem som styrer der du bor.

Glenn Due-Sørensen
Listekandidat, Lillestrøm Høyre