Hva er omsorg?

Noen ganger trenger vi at noen bare er der

Ikke for å fikse noe, eller gjøre noe spesielt, men bare for å la oss kjenne at vi blir tatt vare på og støttet (Lynx visdom).

Undersøkelser viser at helse er det våre innbyggere er mest opptatt av før valget. Eldreomsorgen er et av de mest omtalte områdene innen helsepolitikken. Men, hva legger vi egentlig i begrepet omsorg?

Lillestrøm Høyre bruker ofte begrepet aktiv omsorg. Med det mener vi at eldre skal få bruke sine egne ressurser og ha en verdig og inkluderende alderdom i et aldersvennlig samfunn. Dette betyr at det er ikke nok å bidra med mat, medisiner og grunnleggende pleie. Vi må inkludere den enkelte slik at de føler seg både sett og gode nok. Alle er vi unike.

Rapporter viser en fremtid med store utfordringer innen helse- og omsorgstjenestene. Andelen helsepersonell vil ikke øke og det vil være færre ansatte som skal yte tjenester til stadig flere brukere. Andelen eldre over 80 år vil tredobles frem mot år 2050. Hvordan går det da med den aktive omsorgen? Jo, vi har heldigvis en rekke frivillige organisasjoner og enkeltpersoner som stiller opp på frivillig basis. Deres innsats er en enorm ressurs innen eldreomsorgen. Jeg snakker her om frivillige aktivitetsvenner, besøksvenner, Røde Kors, Livsglede for eldre («gule engler») og sikkert mange flere. Alle disse er med på å gi eldre muligheten til å leve meningsfulle og aktive liv. Dette er aktiv omsorg på sitt beste!

Vi skal selvfølgelig ikke glemme de pårørende! Deres innsats tilsvarer ca. 130.000 årsverk innen pleie- og omsorgstjenesten og sparer kommunene for enorme summer årlig. Alle pårørende fortjener virkelig anerkjennelse for den omsorgen de viser, hver dag. Vi må bare håpe at de i tillegg får lov til å være datter, sønn, ektefelle eller venn. De må ikke bli så utslitte at de blir pasient selv!

Pårørende er en ressurs vi må ta godt vare på, for uten dem, stopper Helse-Norge. Lillestrøm Høyre vil følge opp den aktive omsorgen og støtter helhjertet både pårørende og frivilligheten. Helsepolitikken er viktig for oss.

Det betyr noe for deg som innbygger hvem som styrer kommunen du bor i.

Anita Borgvang, kommunestyrerepresentant