Hvor skal Ap finne millionene?

Valgkampen er i full gang og Lillestrøm Arbeiderparti er i gang med å angripe oss i Høyre i kjent stil.

Overskrifter som «Avgiftsbløff fra Høyre» kan vi lese fra en av sosialistenes kandidater i et leserinnlegg. Det var fristende for meg å skrive følgende overskrift i dette innlegget; Tror du på arbeiderpartiet da? Eller bløffer de deg? Men jeg falt ikke for fristelsen.

Det å beskylde andre for å lyve, uten å kunne dokumentere det er en form for hersketeknikk og arroganse som jeg synes vi skal holde oss for gode til å bruke i en valgkamp. Så forstår jeg godt at Arbeiderpartiet må bruke sterke ord for å få oppmerksomhet når det butter imot både i regjering og lokalt.

Så til saken, det er fristende å la seg rive med når Arbeiderpartiet skal opprette 100 nye stillinger i hjemmetjenesten i kommunen. Det jeg lurer på er hvor Arbeiderpartiet har tenkt å finne penger til 100 nye stillinger? Er det med økte skatter og avgifter? Man kan ikke lese i programmet eller i innlegget som ble publisert i RB om hvordan Ap har tenkt å finne penger til dette voldsomme antallet med nye stillinger.

Det er lett å kaste ut et antall man drømmer om å ansette, men det skal finnes penger til å ansette folk. Det andre jeg lurer på er hvorfor har ikke Arbeiderpartiet gjort noe med dette de fire årene de har hatt makten i Lillestrøm kommune? Dette kunne de fint ha satt i gang i perioden de har hatt den politiske ledelsen. Det er derfor et paradoks at det kommer nå, i valgkampen, der du skal velge et nytt kommunestyre for kommunen du bor i. Tenk over det.

Lillestrøm Høyre støtter alle som vil styrke omsorgstjenestene i kommunen, men vi har nok en litt annen innretning enn det Arbeiderpartiet vil ha. Høyre er opptatt av valgfrihet, og det betyr at du selv skal velge. Vi trenger en omsorgstjeneste som tilpasses den enkelte bruker og at det er brukeren og ikke kommunens systemer som settes i fokus. Det å ensidig sette søkelys på hjemmetjenestene er ikke god politikk mener vi.

Vi vil ha aldersvennlige boformer med muligheter for omsorgstjenester nært deg. Vi vil at du skal velge om du vil bo hjemme eller bo sammen med andre. Derfor trenger vi boformer som passer den enkelte bruker og gjerne i et felleskap med andre som kan forebygge ensomhet og utenforskap. For å få til dette må det nye tanker til og det må være et samspill mellom kommunen, ideelle organisasjoner og det private. I dette samspillet mener vi i Høyre det ligger store muligheter for å bedre omsorgstjenestene til innbyggerne i Lillestrøm kommune.

Det betyr noe for deg hvem som styrer der du bor!

Glenn Due-Sørensen, listekandidat, Lillestrøm Høyre