Ingen avgiftsbløff fra Høyre

Aps Sten Magne Berglund påstår i et leserinnlegg i RB at Lillestrøm Høyre bløffer i sin lovnad om lavere kommunale avgifter.

Det blir fra Berglund særlig pekt på hvordan de kommunale avgiftene for vann- og avløpssektoren beregnes gjennom selvkost, og følgelig er konklusjonen fra Arbeiderpartiets 5. kandidat at det det ikke er mulig å ha lavere avgifter. Etter min mening er dette en konklusjon som er feil, men heller ikke særlig overraskende standpunkt fra en representant fra et rødgrønt parti.

I tillegg forsøker Berglund i sitt innlegg å fremstille det som at kostnader innenfor vann- og avløp kun handler om det som håndteres gjennom Nedre Romerike vann- og avløpsselskap (NRVA IKS). Et felles interkommunalt selskap for Lillestrøm, Lørenskog, Rælingen, Nittedal og Gjerdrum. Dette er også misvisende når han forsøker å fortelle oss hvordan selvkostprinsippet fungerer og hvordan dette slår ut for kommunens innbyggere.

Selvkostområdet for vann- og avløp i Lillestrøm kommune er delt i to hoveddeler. Det ene gjelder kommunens kjøp av vann- og avløpstjenester i det interkommunale selskapet NRVA IKS, og det andre gjelder kommunens kostnader til infrastruktur og drift av disse to tjenesteområdene. NRVA IKS er et interkommunalt selskap som absolutt leverer gode tjenester og driver ganske så kostnadseffektivt. Lillestrøm kommune, som en av eierkommunene, er tydelig på krav til leveranser til selskapet og det forventes hele tiden at selskapet skal ha best mulig drift til lavest mulig kostnad.

Men kommunens kjøp av vann- og avløpstjenestene utgjør bare 50 prosent av den totale kostnaden som inngår i avgiften for vann- og avløp. Resterende 50 prosent av kostnaden ligger direkte i kommunens egen drift. Berglund og Ap synes å se bort fra denne delen av selvkostområdet i sin iver etter å forsvare dagens nivå på kommunale avgifter.

Høyre er godt fornøyd med måten det interkommunale selskapet NRVA IKS driftes på. Til tross for den store utfordringen i april måned med manglende reservevann som rammet mange av kommunens innbyggere, mener vi det er et solid vann- og avløpsselskap som leverer gode tjenester til eierkommunene. I tillegg har vi i Lillestrøm kommune eierskap i Midtre Romerike avløpsselskap sammen med Gjerdrum kommune. Høyre mener dette selskapet burde ha blitt slått sammen med NRVA IKS for å få til enda bedre kapasitetsutnyttelse på avløpsanlegget samtidig som vi kunne ha fått til besparelser i driften, noe som igjen hadde ført til lavere kostnader til innbyggerne.

Her også valgte Arbeiderpartiet å si nei til muligheter for mer rasjonell drift av avløpsselskapene.

Når Høyre nå tar til orde for lavere kommunale avgifter så er det fordi vi mener det er grunnlag for å se på kostnadene som inngår i kommunens drift. Dette gjelder i særlig grad det som Lillestrøm kommune legger til grunn gjennom selvkostprinsippet. Berglund mener dette ikke er troverdig og påstår at dette er valgbløff.

Jeg kan forsikre Berglund og Arbeiderpartiet at det er godt dokumentert at vi har store muligheter for å få til en enda bedre drift og samhandling mellom interkommunale selskap og eierkommuner. Vi kan se både til nasjonale rapporter og lokale utredninger som er foretatt for vårt nedslagsfelt her i Lillestrøm og omkringliggende kommuner.

Høyres valgløfte er å arbeide for best mulig tjenesteproduksjon til best mulig kvalitet, og til lavere kostnad. Lavere kommunale avgifter er ingen valgbløff. Dette handler om vilje til å se muligheter og et ønske om å ha en god og kostnadseffektiv drift. For Høyre betyr dette at vi setter innbyggerne i sentrum.

Det betyr noe for deg hvem som styrer i kommunen du bor i.

Kjartan Berland (H), ordførerkandidat Lillestrøm