Ingen grunn til frykt med Høyre

I et leserinnlegg Romerikes Blad 17. august går hovedtillitsvalgt i Lillestrøm kommune, Iren Bekkevold Berg fra Fagforbundet, ut med advarsel mot å stemme Høyre og gir uttrykk for frykt med et borgerlig styre i kommunen. Jeg er noe overrasket at en hovedtillitsvalgt som representerer mange av kommunens ansatte velger å gå ut med et slikt utspill som Bekkevold Berg her gjør.

Det er ingen ansatte i Lillestrøm kommune som bør være bekymret for et borgerlig styre med en ordfører fra Høyre. I motsetning til Arbeiderpartiet, med aktiv støtte fra LO og Fagforbundet, ønsker vi i Høyre å sette innbyggerne i sentrum og være mer opptatt av kvalitet i tjenestetilbudet, enn det vi ser av dagens rødgrønne styre. For oss i Høyre handler det om å sette brukeren i sentrum, og ikke bli forsvarer av et kommunalt system som ikke gir den beste tjenesteleveransen til deg som innbygger.

Vi er godt kjent med at Arbeiderpartiet med gode heiarop fra Fagforbundet, slik vi nå ser av leserinnlegget fra Bekkevold Berg, løper rundt i valgkampen og strør om seg med usannheter om at Høyre vil privatisere eldreomsorgen. Nei, det vil vi ikke! For Høyre er kvalitet og trygghet for pasienter og pårørende det viktige. Det er ikke et mål for Høyre at sykehjem skal drives av private, men vi vil at private og ideelle skal få samarbeide med kommunene om å skape best mulig tjenester. Det er ikke privatisering! Utfordringene i Lillestrøm kommune står i kø for å skape en best mulig eldreomsorg. Flere historier og oppslag i Romerikes Blad forteller oss at vi har for liten kapasitet med heldøgns omsorgsplasser og vi har en hjemmetjeneste som må styrkes. Kommunen klarer ikke i dag å løse alle oppgavene. Vi må tørre å tenke nytt og vi må ta alle gode krefter i bruk. Dette handler ikke om du er ansatt i kommunen eller hos en privat bedrift. Det viktige er at våre eldre sikres en best mulig omsorg slik at det er trygt og godt å bli gammel i Lillestrøm kommune.

Jeg tror velgerne vet nøyaktig hvor de har Høyre. Vi er helt tydelige på at det offentlige skal ivareta hovedoppgavene i helsesektoren, og at ingen skal føle seg nødt til å betale for helt nødvendig helsehjelp av egen lomme. Men Arbeiderpartiet vingler. De kjører en knallhard retorikk mot private i helsetjenesten med god støtte fra LO og Fagforbundet, mens de i praksis gjør det motsatte. Det er verdt å merke seg at Lillestrøm kommune i fjor brukte over 130 millioner på kjøp av eksterne helsetjenester.

For Høyre vil det alltid være det viktigste hva som kan gi et best mulig tjenestetilbud til våre innbyggere. Vi tror på den enkelte og vi er opptatt av valgfrihet. Vårt viktigste løfte for eldreomsorgen i denne valgkampen er økt kapasitet på heldøgns omsorgsplasser og flere faglærte i hjemmetjenesten. Sammen med tilrettelegging for mer varierte boformer skal vi skape et aldersvennlig samfunn i kommunen.

Det betyr noe for deg hvem som styrer kommunen du bor i.

Kjartan Berland (H), Ordførerkandidat Lillestrøm