Innbyggerne er budsjettvinnerne

For første gang har Høyre sammen med våre gode partnere, Frp, Venstre, KrF og Folkets Røst fått vedtatt et framtidsrettet budsjett for Lillestrøm kommune.

Det er et budsjett som stiller krav til både oss politikere, men også til administrasjonen.

Det er viktig å se på om vi som kommune drifter godt nok i en tid hvor vi alle må snu litt på alt for å se om vi kan få hverdagen til å gå opp på en annen måte. Vi mener det er et rom for å effektivisere og vil at kommunedirektøren skal se på driften i landets 9. største kommune. En stor del av poenget med å slå sammen tre kommuner var å få noen stordriftsfordeler, og vi er overbevist om at potensialet ikke er tatt helt ut her.

For oss har det vært viktig å være tydelige på at våre valgløfter om å ikke øke de kommunale avgiftene skulle holdes. Derfor øker vi ikke de foreslåtte avgiftene på vann og avløp som kommunedirektøren la opp til. Vi mener at hvis det er noen gang vi skal bruke litt penger fra sparegrisen til det beste for innbyggerne, så er det akkurat nå. I en hverdag hvor renta stiger, prisene på mat og drivstoff stiger og de fleste av oss merker at vi har mindre penger å rutte med, da er det en plikt at også kommunen bidrar med sitt. Lillestrøm kommune har råd til å bruke litt sparepenger i denne dyrtiden for sine innbyggere. Vi har også startet jobben med å fjerne den usosiale eiendomsskatten, og det vil innbyggerne merke allerede neste år.

Flertallet i kommunestyret har funnet midler til at biblioteket i Lillestrøm får utvidet åpningstidene slik mange innbyggere har ønsket. Det legges opp til å utvide med åtte heldøgns omsorgsplasser på Libos, som er en god start for å øke kapasiteten vi trenger. Vi opprettholder antall avlastningsplasser på institusjonene våre, og vi styrker antallet driftshjemler for private fysioterapeuter for første gang på mange år. Vi lovte å styrke rehabiliteringen i kommunen, og den jobben har vi startet på nå i dette budsjettet. Vi skal få på plass et lavterskel-tilbud i psykisk helse med et fontene hus og vi styrker antallet pedagoger i barnehagene.

Det nye flertallet med Høyre, Frp, Venstre, KrF og Folkets Røst har høye ambisjoner og vi vet at nå venter det en tøff jobb for oss, men i vårt første budsjett var det viktig for oss å være tydelige på at vi jobber for en enklere hverdag for innbyggerne i Lillestrøm kommune.

Med ønske om en god jul og et godt nytt år!

Glenn Due-Sørensen, kommunestyrerepresentant, Lillestrøm Høyre