Ja til friluftsforum

Lillestrøm Høyre ønsker å få etablert et friluftsforum i vår kommune og fikk vedtatt det i kommunestyret 24. januar.

Vi er opptatt av muligheten for at våre innbyggere får være aktive! Det være seg gjennom fotballaktiviteter, bueskyting, rugby, kor, korps eller de som søker naturopplevelser i skog og mark. Et friluftsforum vil gi alle de som er opptatt av friluftsliv en stemme som høringsinstans i viktige reguleringssaker i kommunen. Dette ønsker vi velkommen!

I forrige møte i Hovedutvalget for Kultur fikk vi to veldig nyttige presentasjoner fra både Lillestrøm musikkråd og Lillestrøm idrettsråd. En har samarbeidsavtale med kommunen, den andre ønsker det. Uansett, de viser at de har en viktig rolle i å samle interesser rundt en sak. Dette ønsker vi i Lillestrøm Høyre at alle friluftsorganisasjoner og skal få.

Det er kommunen som har det overordnede ansvaret for tilrettelegging av friluftslivet i kommunen- herunder å bygge og drifte turveier, badeplasser med mer. Frivilligheten spiller en viktig rolle med å drifte gode tilbud! Det er et viktig samspill mellom kommune og frivillighet. Ved opprettelse av et friluftsforum er en av de særdeles store fordelene vi ønsker å peke på dette: at lag- og foreninger kan gi sine innspill på hva som er viktige prioriteringer gjennom å svare ut høringer med EN sterk stemme. I tillegg håper vi at dette kan være et forum hvor det kan være fint at det etableres kontakt med grunneiere i aktuelle områder.

Vi er opptatt av folkehelse! Lillestrøm kommune har forpliktet seg på en plattform bygget opp under FNs bærekraftsmål. Naturopplevelser, nære tilbud i skog og utmark, gjerne lavterskel, bidrar til at alle kan få genuine og gode opplevelser som kan øke livskvaliteten for den enkelte. Etablering av friluftsforum er et av mange ting som bidrar til at vår kommune skal bli landets beste kommune å bo og leve i.