Kan ikke bygge haller ved hver eneste skole

Idrettsrådet er med rette bekymret for kapasiteten ved kommunens idrettshaller.

Under overskriften «Absolutt sprengt» i RB 9. november kan vi lese at Lillestrøm Idrettsråd går kraftig ut mot det nye Rom- og funksjonsprogrammet for skolebygg i kommunen. Programmet ble vedtatt i kommunestyret sist uke.

Idrettsrådet er med rette bekymret for kapasiteten ved kommunens idrettshaller. Høyre mener Idrettsrådet i denne saken velger feil målskive for sine bekymringer. Programmet som ble vedtatt sist uke er et fleksibelt rammeverk for fremtidige skolebygg i kommunen hvor man har minimumsstandarder for arealer til ulike behov. Planen er veldig tydelig på at vi skal legge til rette for at kultur, idrett og frivillighet skal kunne bruke byggene utenom skolens åpningstid. Det er vi i Høyre veldig glade for.

Selv om idretten har behov for flere flater mange steder i kommunen, kan det ikke være slik at vi som ansvarlige politikere skal låse oss til å bygge idrettshaller ved alle skoler. Et slikt vedtak vil både kunne virke begrensende på primærformålet, nemlig skole og det vil også kunne bremse planlagte skoleutvidelser og renoveringer.

I mange tilfeller kan det også godt tenkes idretten er bedre tjent med at haller bygges frittstående og ikke i tilknytning til skolebygg. Behov for nye haller må vurderes i hvert enkelt tilfelle basert på eksisterende kapasitet i nærområdet, demografisk utvikling og ikke minst idrettens fremtidige behov.

Dette mener vi i Høyre at rom- og funksjonsprogrammet tar høyde for. Så skal vi selvsagt i samarbeid med Idrettsrådet legge til rette for at vi får bygget, driftet og vedlikeholdt flest mulig idrettsanlegg der hvor det er behov for det.

Odne Holm (H), leder Utvalg for oppvekst, Lillestrøm