Kjeller-saken må sendes tilbake!

Kommunestyret skal onsdag behandle sak om hvordan det videre planarbeidet skal organiseres for
utviklingen av Kjeller flyplass. Spørsmålet handler nå om det er mulig å kombinere byutvikling
sammen med begrenset flyaktivitet for veteranfly i tilknytning til et fremtidig luftfartøyvernsenter.

Høyre mener at kommunedirektørens saksfremlegg dessverre ikke svarer godt nok ut på den bestillingen kommunestyret ba om sist saken ble behandlet i september 2022. Dette betyr at hele saken bør sendes tilbake for ny utredning.

Høyre mener Kjeller flyplass må planlegges for byutvikling med boliger, næringsliv og parkområde samtidig som den viktige flyhistorien tas vare på. Hvorvidt dette også kan innbefatte en løsning med veteranfly i lufta i et begrenset omfang, er spørsmål som det ikke er gitt noe godt svar på. Dette er spørsmål som må være avklart før Lillestrøm kommune går i gang med å utarbeide en kommunedelplan for Kjeller flyplass.

Kjeller flyplass har som verdens eldste flyplass vært båndlagt med Forsvarets aktivitet. Arealet er på 1100 dekar med staten som den største grunneieren. Lillestrøm kommune eier ikke arealet, og vil i denne sammenhengen være plan- og reguleringsmyndighet. Når Forsvaret trekker seg ut av Kjeller i 2026 så er det et uttalt fra staten v/Forsvarsbygg om at arealet skal avhendes etter den såkalte avhendingsinstruksen. Dette betyr at staten ønsker å utvikle og selge ut sin del av eiendommen på Kjeller.

Fellesforslaget fra Senterpartiet, SV, MDG og Folkets Røst, med støtte fra FrP, som ble tatt opp i formannskapet forrige uke, betyr at Kjeller flyplass i fremtiden skal reguleres til et LNF-område. Dersom dette forslaget vinner frem så betyr dette at vi ikke skal ha noe utvikling av Kjeller flyplass og mest sannsynlig blir konsekvensen at det heller ikke blir muligheter for flyaktivitet i årene fremover. Med en slik løsning som disse partiene nå går inn for så begrenses mulighetsrommet for en fremtidig utvikling av Kjeller flyplass.

Lillestrøm kommune ligger sentralt plassert i hovedstadsregionen. Befolkningsvekst må håndteres på en måte som sikrer god utvikling i kommunen, både i byvekstområdet og i prioriterte tettsteder. Regjeringen har i planretningslinjene til fylker og kommuner lagt som føring at det skal bygges opp under kollektivknutepunkter, og vekst skal kunne gå foran vern i kommunens prioriterte vekstområder. Kjeller-området mener Høyre er en naturlig del av en fremtidig utvidelse av Lillestrøm by. Planleggingen av fremtidens Kjeller må ta utgangspunkt i byutvikling samtidig som vi tar vare på den viktige flyhistorien. Det er fortsatt ubesvart hvorvidt det er mulig å kombinere begrenset flyaktivitet med veteranfly samtidig som vi legger til rette for utbygging av boliger, næringsareal og parkområde. Høyre vil derfor i kommunestyret på onsdag gå inn for at saken sendes tilbake til kommunedirektøren for ny utredning.