Klare prioriteringer i Høyres valgprogram

Nils Holme skriver i et leserinnlegg i Romerikes Blad 28. juli at Høyre visstnok driver med ansvarsløs ønsketenkning. Holme henviser til undertegnede som i et leserinnlegg noen dager tidligere i uken, fortalte om vårt valgløfte om at vi vil avvikle eiendomsskatten og at kommunale avgifter skal reduseres.

Høyre har i sitt valgprogram klare prioriteringer og vi har ambisjoner for en kommunal drift som skal sikre et enda bedre tjenestetilbud til lavere kostnad.
For å ta eiendomsskatten først. De siste årene har Lillestrøm kommune hatt et økonomisk resultat i størrelsesorden 310 – 395 millioner kroner. Kommunens disposisjonsfond er nå på ca 1,4 milliarder kroner. Lillestrøm kommune står i en sterk økonomisk stilling, og vi skal forvalte økonomien på en god måte. Likevel tar kommunen hvert år inn ca 170 millioner kroner i eiendomsskatt. Høyre mener dette er helt unødvendig. Kommunen trenger ikke pengene og innbyggere og næringsliv bør derfor slippe å betale eiendomsskatten. For Nils Holme fremstår dette som ansvarsløs ønsketenkning. For Høyre er dette realpolitikk og til det beste for alle som bor i Lillestrøm kommune.

Vi opplever en utfordrende økonomisk hverdag for mange. Flere av de som før hadde grei økonomi har fått mindre å rutte med, mens de som slet med å betale regninger fra før sliter enda mer nå. Høyre mener reduksjon i kommunale skatter og avgifter vil være et viktig bidrag for å gjøre hverdagen enklere for mange.

Høyres valgprogram er tydelig på prioriteringer og retning for samfunnsutviklingen i Lillestrøm kommune. Høyre har hvert år fremmet helhetlig budsjettforslag. Reduksjon i kommunale avgifter, også innenfor området selvkost, er fullt mulig å få til hvis det er politisk vilje til å gjøre det. Men da handler det om å ha politikere som ønsker å se på muligheter for å gjøre driften av kommunen enda bedre og som bidrar til kvalitet av tjenester til en lavere kostnad. Selvkostprinsippet er litt som å ha
monopol. Det fører til ansvarsfraskrivelse og mindre effektivitet. Når systemet inviterer til at hele regningen sendes til kommunens innbyggere, glemmer man fort å jobbe med kontinuerlig forbedring og effektivisering. Slik sett er jeg glad for at Høyre fikk flertallet i kommunestyret med på en gjennomgang av tjenesteområdet for vann, avløp og renovasjon med siktemål å få til reduserte kostnader samtidig som vi opprettholder god kvalitet. Vi merker oss at Arbeiderpartiet ikke ønsket en
slik gjennomgang. Denne saken kommer opp til høsten og vi vil da få synliggjort hvilke handlingsrom kommunedirektøren mener kan gjennomføres. Som grunnlag er det utarbeidet flere rapporter de siste årene som synliggjør potensiale i kostnadsreduksjoner og endringer i driften for å utnytte ressursene enda bedre. Dette er på ingen måte ansvarsløs ønsketenkning, men faglige vurderinger
som gir grunnlag for politiske valg og prioriteringer. Høyres valgløfte er å arbeide for best mulig tjenesteproduksjon til best mulig kvalitet, og til lavere kostnad. Dette handler om å sette innbyggerne i sentrum.

Det betyr noe for deg hvem som styrer i kommunen du bor i.

Kjartan Berland (H), ordførerkandidat Lillestrøm