Konflikten i Gaza også i kommunestyret

SVs gruppeleder Jørgen Hammer Skogan forsøker å fremstille i et leserinnlegg i Romerikes Blad den 27.12. d.å., at undertegnede som ordfører velger å nekte kommunestyret Lillestrøm å ta stilling til konflikten i Gaza.

Det refereres til kommunestyrets behandling av interpellasjon som SVs Skogan hadde sendt inn til kommunestyrets møte 8.11., men som av tidsmessige årsaker av behandling av saker i det kommunestyremøtet, ble flyttet til behandling i møtet onsdag 13.12. d.å.

Som ordfører svarte jeg ut de fire spørsmålene som ble tatt opp i interpellasjonen fra Skogan. I tillegg til selve interpellasjonen fremmet også representanten Skogan to konkrete forslag som han ønsket kommunestyret skulle ta stilling til. Det ene forslaget gikk ut på at Lillestrøm kommunestyre skulle vedta en uttalelse som fordømmer Israel for brudd på folkeretten og at kommunestyret i Lillestrøm krever umiddelbar våpenhvile. Det andre forslaget gikk på at kommunedirektøren i kommunens anskaffelsesstrategi skulle innarbeide føringer som sikrer at kommunen ikke handler med selskaper som direkte eller indirekte medvirker til å opprettholde ulovlig okkupasjon.

Forslag som fremmes i tilknytning til en interpellasjon er utfra bestemmelsene i kommuneloven å anse som en ny sak og følgelig er det bestemmelser om hvordan dette skal håndteres. Ordføreren eller et mindretall på 1/3 av kommunestyret, kan nekte å ta en ny sak opp til realitetsbehandling rett over bordet. Slik forslaget fra SV og Skogan var utformet i tilknytning til denne interpellasjonen, mente jeg som ordfører at kommunestyret ikke burde bli bedt om å ta stilling til dette forslaget i dette kommunestyret. Derfor ble forslaget avvist til realitetsbehandling.

I ordførerens svar til representanten Skogan på denne interpellasjonen ble det tatt opp at det er regjeringen som har ansvar for utøvelse av utenrikspolitikken utfra de rammer som Stortinget trekker opp. Situasjonen vi nå opplever er en dyp krise for Gaza, for Israel og Palestina, for Midtøsten og for verdenssamfunnet. Regjeringen er tydelig på at militæraksjonene mot Gaza har gått for langt.

Samtidig som ordføreren eller 1/3 av kommunestyret kan avvise en ny sak som fremmes rett over bordet, så kan også 1/3 av kommunestyret be om at en sak blir satt opp på sakslisten for realitetsbehandling i et senere møte. Jeg vil som ordfører selvsagt sørge for at dette kommer på sakslisten hvis det nødvendige antall representanter skulle be om dette.

Kjartan Berland (H), ordfører i Lillestrøm