Lavere kommunale avgifter

Nivået på kommunale skatter, avgifter og gebyrer skal holdes nede. Den mye omtalte eiendomsskatten her i Lillestrøm mener vi i Høyre skal fjernes

En skatteinntekt til kommunen på 190 millioner kroner er mye penger, men like fullt mener vi dette er penger som den som eier en eiendom, skal få beholde selv. Lillestrøm kommune har solid økonomi, og nå handler det om å bruke den store kommuneøkonomien på en enda bedre måte enn det vi ser det sosialistiske flertallet har gjort de senere årene.

Mange føler stor usikkerhet rundt sin egen økonomi eller for sine nærmeste. Vi i Høyre mener folk skal få større økonomisk trygghet i hverdagen og ønsker at du som innbygger skal sitte igjen med mer i lommeboken. Fellesskapsløsninger er bra, men det er noe mer enn offentlig sektor. Det er ikke slik at alle gode løsninger må skje i regi av kommunen og det offentlige. For Høyre handler det om å ha en politikk med løsninger som gir muligheter for alle og som støtter opp under hver enkelt av oss som borgere. Jeg mener at når det meste blir dyrere og renten øker så er det vår jobb som politikere å prioritere bedre slik at ikke folk og familier må plukke opp regningen gjennom økte skatter og avgifter.

Nasjonale tall viser oss at fra 2010 til 2020 har bokostnader som myndighetene og politikerne bestemmer over, økt med hele 43 prosent. De kommunale avgiftene har økt 30 prosent mer enn prisveksten i perioden 2016 til 2022. Samme trend ser vi her i Lillestrøm kommune med mange år med sosialistisk styre. De rødgrønne partienes svar på det meste av kommunes utfordringer er å øke skatter og avgifter.

Lillestrøm kommune har store behov for å styrke flere av tjenesteområdene i kommunens drift som innenfor helse, eldreomsorg, skole og barnehager. Samtidig ser vi store etterslep på vedlikehold av bygg og eiendom samt utfordringer med store investeringer i vann- og avløpssektoren. Alt dette stiller krav til sunn og god økonomistyring. For Høyre betyr dette at vi må tørre å stille krav til kommunens egen organisasjon og hele tiden se etter muligheter for å gjøre ting enda bedre enn det vi gjorde i går og det vi gjør i dag. Jeg mener det blir altfor enkelt når rødgrønne politikere som eneste medisin velger å bruke eiendomsskatt og øke kommunale avgifter, og lempe dette over på kommunens innbyggere. Jeg registrerer at enkelte representanter fra Arbeiderpartiet og SV de siste ukene, mener at eiendomsskatten er avgjørende for velferden i Lillestrøm kommune. Dette er selvsagt helt feil. Derimot viser nok denne type uttalelser heller en retning om at med rødgrønne politikere så vil det ikke bli så mye annet enn økte skatter og avgifter.

Høyre vil avvikle eiendomsskatten i Lillestrøm kommune og vi vil sørge for lavere kommunale avgifter. Dette er fullt mulig innenfor kommunens økonomi i dag, og det vil også være fullt mulig i årene fremover.

Skal vi trygge varig velferd må sikre vekst og verdiskaping, og vi må sørge for at kommunens drift er sunn og god. Dette handler om god økonomistyring og vilje til å prioritere kvalitet i kommunens tjenestetilbud.