Lillestrøm kommune har handlingsrom!

Valgkampen nærmer seg slutten og vi kan tydelig se desperasjonen hos flere parti som er mer opptatt av å “snakke ned” Høyre sin politikk enn å snakke om egen.

At SV med Jørgen Skogan og en rekke Ap-politikere ikke forstår hva Høyre ønsker å gjøre når det kommer til for eksempel eiendomsskatt eller eldreomsorg, er tydelig ut fra hvordan kommunen driftes i dag. De har ikke ønske eller vilje til å se på alternativer som først og fremst vil gi et bedre tjenestetilbud til brukerne.

Med et kommunebudsjett på over 7 milliarder kroner er det selvsagt mulig å se på handlingsrommet. Vi i Høyre er helt sikker på at det finnes rom for innsparinger og mer effektiv drift. Kommunaldirektøren sier selv i strategidokumentet at det er et handlingsrom, men sittende flertall ønsker ikke å se på hva dette handlingsrommet er.

Vi kan lese at SV sin kandidat mener at eiendomsskatten ikke påvirker leieprisene. Det er ikke slik at man slipper eiendomsskatt selv om man leier ut en bolig eller leilighet. Det er også slik at man må betale kommunale avgifter på en utleiebolig. Får vi redusert avgifter og fjernet eiendomsskatten, vil det komme alle til gode, også de som leier. SV støttet også forslaget om å begrense befolkningsveksten i kommunen til 2%. Det eneste verktøyet vi har som kommune for å oppnå dette er å begrense utbygging. Dette vil igjen føre til økt etterspørsel, økte boligpriser og økt leiepriser.

SV var med å støtte budsjettet som ble vedtatt i desember 2022. Dette var et budsjett med støtte fra ytterste venstre med Rødt til ytterste høyre med FrP. Dette budsjettet er følgelig et salig kompromiss som bruker rekordmye eiendomsskatt for å oppnå inndekning. Når SV sier det blir trangere tider er det nettopp fordi dette budsjettet med økonomiplanen ikke har inndekning i planperioden og må bruke av sparegrisen. Dette blir tøft og trenger stødig styring fra Høyre for å komme på rett kjøl igjen.

Det betyr noe for deg hvem som styrer der du bor – godt valg!