Lillestrømskolen: Er den klar for å bli landsledende?

Lillestrøm kommune er Norges niende største kommune. Slikt forplikter.

Store kommuner har i utgangspunktet muskler nok til å gjøre det fag og forskning over tid har vist at sikrer elevene en best mulig opplæring. Har de folkevalgte i Lillestrøm kommune tatt dette inn over seg de fire siste årene? Svaret er nei. Høyre går nå til valg for å sikre at Lillestrømskolen (alle skolene i Lillestrøm kommune) utvikler seg i riktig retning, med mer kvalitet og kunnskap inn i skolen slik at alle elever kjenner læringsglede og fullfører og består skoleløpet.

Gode ledere
Det er folkevalgtes ansvar å sørge for at Lillestrøm som skoleeier gjør de nødvendige grep. Det er behov for en mer synlig skoleeier, en skoleeier som er opptatt av innholdet i skolen, som vil sikre kvalitet og kunnskap, som vil gi alle elever muligheter.
En god skole krever gode lærere og ledere. Derfor må vi fortsette satsingen på etter- og videreutdanning for lærerne og skolelederutdanning for rektorene. Høyre mener at administrativ skoleeier skal jobbe strukturelt og systematisk for å sikre at hver skole utvikler seg positivt. De siste fire årene har vi sett en negativ utvikling av Lillestrømskolen der resultatet dessverre er store kvalitative forskjeller mellom de enkelte skolene. Dette kan ikke fortsette. Høyre vil sikre at det settes inn målrettede tiltak som sikrer at alle skolene leverer positive skolebidrag.
Med Høyre i posisjon fra høsten 2023 vil Lillestrømskolen gi muligheter for alle. Vi er opptatt av at tidlig innsats er en rød tråd i alle læringsprosesser i skolene. Det vil i praksis bety at alle elever blir møtt med tiltak for at de skal vokse og utvikle seg.

Opp et nivå
For mange barn og unge får heller ikke de utfordringene de trenger i skolen. De trenger at skolen fanger dem opp og gir dem utfordringer på deres nivå, gjerne ved å tyvstarte på et nivå over der de befinner seg aldersmessig. Høyre vil legge til rette for forserte løp der elever i ungdomsskolen kan ta fag på videregående og få disse godskrevet.
Vi vet fra nasjonale målinger at så mange som én av fem elever går ut av skolen etter 10. klasse uten tilfredsstillende ferdigheter i lesing, skriving og regning. Vi vet at å knekke lesekoden og bli funksjonelle lesere er en forutsetning for all annen læring i skolen. Det er direkte sammenheng mellom grunnleggende ferdigheter og frafall i skolen. Dess mer skoleeier forebygger frafall gjennom tidlig innsats og leseopplæring, dess flere elever vil mestre skolen og få brukt sitt fulle potensial slik at de får gode voksenliv senere.

Følge opp fravær
Å gjøre endringer i ungdomsskolen er også helt avgjørende på veien mot at flere elever skal fullføre og bestå videregående skole. Høyre vil gjennomføre en helhetlig ungdomsskolereform der vi ønsker å øke læringen, trivselen og motivasjonen til ungdomsskoleelevene.
Høyre vil også innføre plikt for ungdomsskolene til å følge opp fravær som overstiger ti prosent, og kreve at kommunen har felles, konkrete og praktiske retningslinjer for forebygging og tiltak for elever med høyt fravær.
Høyre kan ikke lenger se på at det ikke tas ansvar for å bringe Lillestrømskolen og våre elever fremover. Vi er beredt til å påta oss ansvaret for å bygge et stillas rundt skolene og det administrative ledelsesapparatet. Vi ønsker at alle barn og unge skal trives og lære i skolen.

Kjersti Vevstad, listekandidat Lillestrøm Høyre, Strømmen