Manglende hukommelse i budsjettarbeidet
Kommunestyret i Lillestrøm har nettopp vedtatt et nytt budsjett som fryser gebyrene for vann og avløp på 2023-nivå og starter veien mot fjerning av eiendomsskatten.
Gjennom flere leserinnlegg de siste ukene er det kommet påstander om at det vedtatte budsjettet i Lillestrøm visstnok skal være uansvarlig og ulovlig. Det er innlegg fra den ene etter den andre fra de rødgrønne partiene som nå mener alt går galt.
Det startet med Arbeiderpartiets Lofthus Teigen som snakker om at velferden i Lillestrøm raseres og alt det gode sosialistene har gjort over mange år, nå blir ødelagt med Høyre i ordførerstolen. Skogan fra SV fortsetter korstoget om den uansvarlige måten å budsjettere på der det er lagt inn både krav om effektivisering og nedgang i sykefravær. Skogan går langt i å si at budsjettet i Lillestrøm er ulovlig og varsler lovlighetskontroll hos Statsforvalteren.
Gruppelederen i Senterpartiet, Grosås, følger opp med et leserinnlegg som forteller oss hvordan vi skal lese kommuneloven og forskriften om budsjettering, og mener at flertallspartiene er på kanten av lovverket ettersom kommunestyret har budsjettert med uspesifiserte budsjettkutt. I tillegg er den tidligere varaordføreren oppskaket over at flertallet sier at tidligere vedtak i kommunestyret ikke skal ligge fast. Det synes som at Senterpartiet er urolig for at kommunedirektøren kan komme med kuttforslag som nettopp Senterpartiet har kjempet frem i sine år i posisjon.
Når Høyre sammen med Frp, Folkets Røst, V og KrF, har lagt til grunn et krav om effektivisering så mener vi også at vi må være åpne for å snu alle stener. Dette betyr ikke at vi skal gå i gang med omkamper på tidligere vedtak, men det må være rett å se alle mulighetsrom. Det er ikke sikkert at alle vedtak som de rødgrønne har stått for de senere årene, vil være de mest fremtidsrettede når vi ser på krav og forventninger til omstillinger og effektivisering. I så måte mener vi det er rett å legge opp til en verbalføring i budsjettet som sier at kommunedirektøren skal være åpen for å se alle muligheter, som også kan utfordre tidligere vedtak i kommunestyret.
Til de rødgrønne partienes påstander om ulovlig budsjettering og at vi som står bak budsjettopplegget er så uansvarlige, så ser det dessverre ut for at hukommelsen til representantene Teigen, Skogan og Grosås, er noe sviktende. Vi skal ikke mer enn fire år tilbake i tid da disse tre representantene var med på å utarbeide et budsjettopplegg med omstillinger og uspesifiserte kutt på over 200 millioner kroner i økonomiplanperioden 2020-2023. På samme måte som dagens fem samarbeidspartier har lagt til grunn, ble det altså for fire år siden også fra de rødgrønne partiene, vedtatt generelle rammekutt og uspesifiserte kutt. Kommunedirektøren måtte på et senere tidspunkt komme tilbake til kommunestyret med en egen sak for å behandle de konkrete forslagene til budsjettkutt. Dette er ikke noe nytt eller oppsiktsvekkende, og det kan etter Høyres mening heller ikke være ulovlig.
Thomas Langholen, gruppeleder Lillestrøm Høyre