Nei til eiendomsskatt!

Høyre vil avvikle eiendomsskatten i Lillestrøm kommune. Dessverre har det så langt ikke vært flertall for å redusere, eller å avvikle, eiendomsskatten i kommunen. Vi håper det etter høstens valg kan være et politisk grunnlag i kommunestyret for å starte opp et arbeid med å redusere og senere avvikle eiendomsskatten i sin helhet.

Det har over flere år vært en kjent sak at Høyre, FrP og Folkets Røst, på hver sine måter har tatt til orde for å avvikle eiendomsskatten i Lillestrøm. FrPs gruppeleder Anette C. Elseth har også et leserinnlegg om dette i Romerikes Blad den 29. mars d.å.

For inneværende årsbudsjett som ble vedtatt i kommunestyret i desember 2022, er det lagt til grunn en rekordhøy bruk av eiendomsskatt. Dette gjelder både for året 2023, men også for økonomiplanen de kommende tre årene frem til og med 2026. Bak dette budsjettopplegget som ble vedtatt, står en underlig allianse med partier fra de to yttersidene i politikken som gikk sammen med Senterpartiet og KrF for å sy sammen kommunens årsbudsjett. Folkets Røst var medforslagsstiller og FrP stemte
aktivt for dette budsjettet, og senere har disse partiene gått ut og snakket om hvor fornøyd de var med budsjettforhandlingene. SV, Rødt og MDG var også med i denne budsjettalliansen sammen med Pensjonistpartiet og uavhengige representanter.

Jeg skal gi FrP rett i at det i deres primære budsjettforslag så gikk partiet, som de alltid har gjort, inn for å redusere og avvikle eiendomsskatten. Men paradokset blir når FrP samtidig har budsjettforhandlinger med sosialistiske partier og budsjettenigheten ender opp med mer eiendomsskatt og fortsatt høyt avgiftsnivå. Utfordringen når man skal si ja takk til alt, så må det også finnes inndekning. Den nye budsjettalliansen, som FrP aktivt støttet i desember, har valgt å dekke inn
økte utgifter i budsjettet med bruk av eiendomsskatt og bruk av disposisjonsfond. Årets kommunebudsjett har et historisk høyt nivå i bruk av eiendomsskatt. Og det med Folkets Røst som forslagsstiller og med aktiv støtte fra FrP.

Høyre vil redusere og avvikle eiendomsskatten i sin helhet. Leserinnlegget fra FrPs gruppeleder i forrige uke er tydelig på at FrP også ønsker dette. Hvis også Folkets Røst fortsatt mener at eiendomsskatten skal fjernes, så må de også vise det i handling. Jeg håper at det etter høstens valg vil kunne være et politisk grunnlag i kommunestyret for å starte arbeidet med å fjerne eiendomsskatten i Lillestrøm kommune.

Jan Petter Myrvold
Kommunestyrerepresentant Lillestrøm