Rekordhøy bruk av eiendomsskatt

Folkets Røst sier de vil fjerne eiendomsskatten, og at de har jobbet hardt for å få dette til i mange år. I et leserinnlegg i RB den 24. juni skriver listekandidat Jan Mathisen om hvor enkelt dette kan gjøres. Vi i Høyre er glade for Folkets Røst er tydelig på at eiendomsskatten skal avvikles.

Det er likevel å grunn til å bemerke at vi ikke skal lenger enn 7 måneder tilbake i tid der kommunestyret vedtok årsbudsjettet for 2023 og økonomiplan for 2023–2026. Et årsbudsjett som ble fremforhandlet av Folkets Røst og som endte med rekordhøy bruk av eiendomsskatt.

Bak dette budsjettopplegget som ble vedtatt, står en underlig allianse med partier fra de to yttersidene i politikken som gikk sammen med Senterpartiet for å sy sammen kommunens årsbudsjett. Folkets Røst var medforslagsstiller.

Etter budsjettvedtaket gikk Folkets Røst ut i Romerikes Blad sammen med den nye samarbeidsalliansen bestående av Sp, KrF, Rødt og uavhengige representanter (som nå er medlemmer i Folkets Røst) og fortalte om alt det gode disse partiene hadde fått til gjennom budsjettenigheten.

Vi merker oss at det i selve budsjettforslaget, og heller ikke i etterkant av budsjettvedtaket, nevnes noe om en plan eller ønske om å fjerne eiendomsskatten. Det er således noe underlig når Folkets Røst et halvt år inne i budsjettperioden snakker mot sitt eget budsjettopplegg som de har fått vedtatt, og som også gjelder i økonomiplanen for de tre neste årene.

Når Folkets Røst inn mot denne valgkampen er opptatt av å snakke om fjerning av eiendomsskatt, og hvor enkelt dette kan gjøres, er det bemerkelsesverdig at det samme partiet ikke viste det samme engasjementet da de fremforhandlet budsjettopplegget for 2023.

Og enten Folkets Røst liker det eller ei, det er det vedtatte budsjettet for 2023 som nå gjelder og det er økonomiplanen som er vedtatt som kommunedirektøren skal styre etter. Folkets Røst er en del av denne budsjettenigheten.

Høyre ønsker å gjøre andre prioriteringer slik at vi får fjernet eiendomsskatten og får lavere kommunale avgifter. Det er positivt at Folkets Røst nå også er tydelig på at de ønsker å fjerne eiendomsskatten. Høyre arbeider for et bredt borgerlig flertall i kommunestyret som kan sikre sunn og god økonomistyring i kommunen og som prioriterer det viktigste først.

Det er med et sterkt Høyre vi kan få til fjerning av eiendomsskatt og lavere kommunale avgifter. Slike endringer kan vi få til i et helhetlig budsjettopplegg, og Høyre vil være en pådriver for å få dette til. Det betyr noe for deg hvem som styrer i kommunen.

Bjørn Arne Tronier