Skole med krav og kvalitet

At sosiale ulikheter reproduseres gjennom generasjoner, er et vel kjent fenomen. Slike ulikheter har både en økonomisk, en sosial og en kulturell dimensjon.

For store sosiale ulikheter er svært uheldig for et samfunn da det i ytterste fall bidrar til segregering og utenforskap. Fra andre land ikke langt unna oss, ser vi daglig hva dette betyr. Politikeres oppgave er derfor å bidra til utjevning av slike ulikheter, samtidig som politikere må anerkjenne enkeltfamiliers og enkeltelevers personlige interesser og forutsetninger.

Dette er også grunnlaget for Høyres skolepolitikk, både nasjonalt, og for oss i Lillestrøm Høyre som skal være med å styre kommunen de neste fire årene. Utgangspunktet for oss er at en god skole med gode lærere er et svært viktig grunnlag for sosial utjevning. Høyres syn på karakterer i ungdomsskolen og vårt syn på lekser har nettopp dette som utgangspunkt for å begrunne vår politikk på området.

La det være sagt med en gang: Høyre, verken nasjonalt eller i Lillestrøm, ønsker karakterer i barneskolen, slik enkelte sentralt i Arbeiderpartiet har hevdet. Men vi ønsker karakterer i ungdomsskolen og vi ønsker at elevene har hjemmearbeid slik at de blir i stand til å utvikle et selvstendig forhold til kunnskap.

Dette blir ingen «puggeskole». De flinke vil alltid klare seg bra, samtidig som elever som sliter må få hjelp tidlig i skoleløpet. Vi må derfor kartlegge barns utfordringer og behov allerede i barnehagen. På den måten sikrer vi i større grad at færre faller fra, og at vi legger til rette for at barn opplever mestring. For eksempel, må det jobbes målrettet med å styrke arbeidet med dysleksi og dyskalkuli. Dette viser at fra vår side i politikken er krav det samme som at vi bryr oss.

I Lillestrøm kommune vil Høyre de neste fire årene i større grad legge til rette for sterke fagmiljøer gjennom satsing på lærerspesialister som gir lærere mulighet for karriereutvikling og samtidig styrker faglig utvikling ved skolene. Realfagskompetansen har lenge vært for lav i Norge. Derfor vil vi styrke denne kompetansen i skolen ved å legge til rette for økt samarbeid mellom realfagsenteret på Sophie Radich skole, forskningsmiljøene på Kjeller og ved Ahus. Vi vil dessuten legge til rette for sterke fagmiljøer gjennom satsing på lærerspesialister som gir lærere mulighet for karriereutvikling og samtidig styrker faglig utvikling ved skolene.

Bjørn Olav Knutsen (H), listekandidat, Lillestrøm Høyre, Skedsmokorset