Sommerskole – et godt tilbud for barna

Skolen er ingen belastning for barna.

Under tittelen «La seksåringene få ha sommerferien sin i fred» , angriper Rødt ved Anne Birgit Kalvik i et leserinnlegg den 7. august et forslag fra Lillestrøm Høyre om innføring av gratis og frivillig sommerskole for 6-åringene i kommunen.

Overskriften hennes får det til å høres ut som at skolen er en belastning for barna. Det er den selvsagt ikke, de aller fleste barna trives veldig godt i skolen i Lillestrøm.

Leserinnlegget gir meg anledning til å utdype hva Lillestrøm Høyre mener med dette forslaget.

Tilbud om frivillig sommerskole ble i sin tid innført av Høyre i Oslo og fordi man så hvor vellykket dette var, er det senere også blitt innført i mange kommuner, også i Lillestrøm for 5.-10. trinn.

Det er et veldig populært tilbud for skolebarn i alle aldre med et godt aktivitetstilbud hvor lek og læring går hånd i hånd. Sommerskolen er dessuten gratis slik at alle kan delta.

Vi vet at de aller fleste barn gleder seg veldig til å begynne på skolen. Samtidig er overgangen fra barnehagen stor.

Vi mener et tilbud om sommerskole vil gjøre 6-åringene bedre rustet til å takle det nye hverdagen. De vil få anledning til ved å bli kjent og være med på aktiviteter og lek i felleskap med de andre barna som de skal begynne på skolen sammen med. Vi tenker det vil skape trygghet og lette innkjøringen til skolen.

Forslaget må selvsagt utredes godt og utvikles i dialog med fagfolkene i kommunen.

Lillestrøm Høyre er opptatt av å ta vare på barna og gi dem gode og forutsetninger til å lykkes i skolen.

Hanne Nerdrum, kommunestyrerepresentant (H), Lillestrøm