Sten-Tærud: Lilleskolen skal rives!

Onsdag 10. mai ble politikerne i Lillestrøm kommune møtt av mange engasjerte barn og voksne som ønsker seg ny skole.

Kommunestyret skulle bestemme hva som skulle gjøres midlertidig etter de kritikkverdige funnene ved skolen og utfordringene de har hatt i vinter med blant annet mus og sopp.

Dersom Høyre får makten fra høsten skal det ikke være noen tvil, Sten-Tærud skal rehabiliteres og Lilleskolen skal rives. Dette vil ta tid, men forholdene som er nå er ikke verdig for elever eller lærere. Kommunen må gjøre strakstiltak for å bedre forholdene. Spørsmålet er om man skal velge paviljonger eller midlertidig vedlikehold. Kommunaldirektøren er tydelig på at paviljonger kan komme på plass tidligst høsten 2024 mens vedlikeholdsprosjektet kan ferdigstilles høsten 2023. Paviljonger har medium høy risiko for å sprekke på tid mens vedlikeholdsarbeidet har liten. For Lillestrøm Høyre er tiden viktigst, kunne vi garantere paviljonger fra høsten 2023 ville vi valgt denne løsningen uten tvil.

Mange er undrende til tiden det tar å etablere paviljonger, men dette henger sammen med grunnforholdene, området har høy kulturminneverdi og trolig må til fylkeskommunen for uttalelse. Dette vil ta tid. I tilstandsrapporter avdekkes forferdelige forhold med muggsopp og asbest i yttervegger. Under dagens demonstrasjon ble jeg fortalt historier om barn som står og tegner på disse veggene! Dette er uholdbart, Lillestrøm Høyre kan ikke stå å se på dette i påvente av eventuelle paviljonger som kanskje kommer om ett år eller kanskje ikke.

Slik den vedtatte skolebehovsplanen legger opp fremdriften, skal ny rehabilitert skole stå ferdig skolestart 2027. Dette vil avhenge av videre arbeid med å etablere et godt tilbud til ungdomsskoletrinnene ved dagens Sten-Tærud. For Lillestrøm Høyre er det viktig at mulighetsstudie starter i 2023. Det er også viktig at dersom arbeidet med etablering av ny ungdomsskole drar ut i tid må det finnes løsninger som ivaretar rehabiliteringen av Sten-Tærud slik at denne ikke blir ytterligere forsinket.

Det betyr noe hvem som styrer, la Høyre få en mulighet fra høsten, stem Høyre 11. september.

Thomas Langholen, kommunestyrerepresentant