Trygg styring med Arbeiderpartiet?

Ordfører Jørgen Vik og Ap styrer på et budsjett som de selv ikke står bak.

Arbeiderpartiets Yngve Lofthus Teigen har i et leserinnlegg i Romerikes Blad 2. august en fremstilling av partiets store suksess i Lillestrøm med nye arbeidsplasser og at det er med Ap vi visstnok skal få oppleve trygg styring. Det er gledelig at vi har en økning i antall arbeidsplasser fra fjorårets 45.203 til nå 46.593.

Dette er tall som jeg er overbevist hele det politiske miljøet er fornøyd med og støtter opp under. Mer oppsiktsvekkende er det at Ap og Lofthus Teigen med sitt valgbudskap forsøker å ta æren for disse nye arbeidsplassene. Rett nok skjer dette på Ap sin vakt, men å ta æren for at Ap med sin politikk har lagt til rette for nye arbeidsplasser, er å dra dette vel langt.

Når Lofthus Teigen også bruker et mantra om trygg styring, så undrer jeg meg litt på virkelighetsoppfatningen som råder i Arbeiderpartiet. Er det i alle fall en ting vi har vært vitne til i denne kommunestyreperioden med Ap i ordførerstolen, så er det mangel på politisk lederskap. Begreper som «trygg styring» og «forutsigbarhet» har vært fraværende. Og forklaringen til dette er ganske så enkel. Ap gikk høsten 2019 sammen med Sp, SV, KrF og MDG, og dannet et flertall i kommunestyret.

Etter fire måneder gikk MDG ut av samarbeidet med begrunnelse i uenighet om gummigranulat på kommunens kunstgressbaner. Ap mistet flertallet og kommunestyret fikk enda mer spenning i seg på hvordan saker ville bli behandlet og vedtatt.

Det toppet seg høsten 2022 da Sp, SV og KrF, forlot samarbeidet med Ap. Striden sto om Vesterskaun skole skulle prioriteres eller ikke. De tidligere samarbeidspartiene til Ap gikk så sammen med partier på begge ytterfløyene i politikken, og dannet en underlig allianse som fikk flertall for sitt budsjettopplegg. Dette betyr at ordfører Jørgen Vik og Ap nå styrer på et budsjett som de selv ikke står bak.

Hvordan Lofthus Teigen og Ap mener å kunne bruke dagens politiske lederskap, og de resultater som er oppnådd, som grunnlag for begreper som trygg styring og forutsigbarhet, er for meg en gåte. Det vi har opplevd med Ap og Sp disse fire årene, med god støtte fra SV, har vist oss liten evne til god politisk styring. Jeg vil heller kalle dette for vinglete styring.

Til spørsmål om nye arbeidsplasser i kommunen mener jeg Ap med sin ledelse dessverre har gjort lite for å legge til rette for næringsutvikling. Lang saksbehandlingstid og høye gebyrer og avgifter medfører at kommunen ikke fremstår som den mest attraktive å etablere seg i. Dette er en utvikling som vi i Høyre ønsker å snu. Vi vil ha en kommune som i større grad ser næringslivets behov og viktigheten av å skape nye arbeidsplasser med videreutvikling av dagens lokale bedrifter samt legge til rette for nyetableringer. Dette handler om å være på lag med jobbskaperne!

Saksbehandlingstiden må reduseres og vi må bygge opp under en næringsvennlig kommune. Samspill mellom kommune og næringsliv blir avgjørende for å få til en positiv utvikling av kommunen.

Det betyr noe for deg hvem som styrer i Lillestrøm!

Odne Holm, listekandidat Lillestrøm Høyre, Fetsund