Uryddig håndtering av habilitet

Politikere er avhengige av tillit fordi de trenger støtte fra velgerne for å kunne gjennomføre politiske beslutninger og reformer. Tillit er også viktig for å opprettholde et velfungerende demokrati. Derfor er det særdeles viktig at alle politikere vet når man skal melde seg inhabil i en sak.

Jan Petter Myrvold

Det har kommet frem at kommunestyrerepresentant Roy Merli, som nå representer partiet Folkets Røst, aktivt skal ha jobbet for å få på plass et kommunebudsjett som inkluderer en bevilgning på 500.000 kroner til en organisasjon som han er daglig leder for, og som han siden sommeren 2022 var styremedlem i.

Romerikes Blad omtaler saken i et oppslag 2. mai d.å. Spørsmål om habilitet ble aldri tatt opp i kommunestyret, og det var tilsynelatende heller ingen andre som visste at representanten Merli jobbet med realisering av prosjektet EAC bilhistorisk senter. Det som har kommet frem i ettertid bidrar til å svekke representantens troverdighet fordi det sår tvil om vedkommendes upartiskhet.

Inhabilitetsreglene har som formål å sikre korrekte avgjørelser, opprettholde tilliten til dem som fatter avgjørelsene og hindre at det kan sås tvil om deres troverdighet. Som folkevalgt har man selv plikt til å ta stilling til om man er, eller kan tenkes å være inhabil. Det folkevalgte organet avgjør spørsmål om habilitet uten at medlemmet deltar i behandlingen. Den som er inhabil plikter å trekke seg fra behandlingen av saken.

Dersom en politiker bruker sin posisjon til å oppnå fordeler for seg selv eller sin sak blir dette et problem for hele det politiske systemet. Næringslivet, frivilligheten og kulturlivet er alle avhengige av et godt og tillitsfullt forhold til de folkevalgte.

Høyre støtter helhjertet det arbeidet som er gjort med å få etablert EAC bilhistoriske senter, og vi la også inn midler til dette i vårt budsjettopplegg. Høyre heier på frivilligheten og det viktige arbeidet som gjøres i regi av ildsjelene for det bilhistoriske senteret. Men det er også viktig at vi som folkevalgte er ryddige i håndteringen av våre roller.

Jan Petter Myrvold
Kommunestyrerepresentant Lillestrøm