Vi må snakke med næringslivet, ikke tråkke på dem

Vi i Lillestrøm Høyre mener at det er et skrikende behov for en langsiktig plan for næringslivsutviklingen i regionen – som sikrer at flere unge blir og jobber i regionen. Det krever at vi i mye større grad lytter til næringslivet og involverer dem i kommunens planarbeid.

Arbeiderpartiets fylkesrådsleder Hoda Imad skriver i Romerikes Blad at løsningene på næringslivsutfordringene i Akershus er handling, ikke ord. Problemet er at næringslivspolitikken i regionen har vært planløs de siste 4 årene – og at politisk ledelse ikke har tatt seg bryet med å snakke med næringslivet.

Det vil Høyre gjøre noe med.

Det er ingen hemmelighet at det ulmer en viss irritasjon og misnøye blant næringslivet i Lillestrøm kommune.

Som næringslivsleder og Høyre-politiker har jeg selv hatt mange samtaler med folkene som driver virksomheter og næringsvirksomhet i kommune. Tilbakemeldingene jeg får, er at det er tungt å drive innovasjon og utvikling i Lillestrøm. Det står ikke på viljen til å investere, men byråkratiske prosesser går sakte. Mange opplever at det er liten vilje til å se muligheter og evnen til å finne pragmatiske løsninger i plan- og byggesaker er nærmest fraværende.

Slik driver vi ikke godt og langsiktig næringslivspolitikk.

Arbeiderpartiets Hoda Imad lovet nylig at partiet tar utfordringene på største alvor i et innlegg i Romerikes Blad. Problemet er at samme parti i stor grad er ansvarlig for dagens næringslivspolitikk. Tilliten fra næringslivsledere jeg har hatt samtaler med er derfor tynnslitt. De påpeker et sentralt problem i Arbeiderpartiet og Senterpartiets poltikk: Den mangler en langsiktig plan, og ikke minst involvering fra næringslivet.

Hvordan ønsker bedriftene at vi utvikler byvekstområdet Strømmen-Lillestrøm-Kjeller og tettstedene Fetsund, Sørumsand, Frogner og Skedsmokorset? Hva er det bedriftsledere i regionen trenger av støtte og rammebetingelser for å kunne utvikle flere arbeidsplasser?

Vi i Lillestrøm Høyre vil opprette et eget næringslivsutvalg som fungerer som et rådgivende organ i kommunens planarbeid. Slik kan vi sikre bedre informasjonsflyt tidlig i prosesser og reguleringssaker, og slippe å havne i situasjoner dere byråkrati og teknikaliteter hindrer utvikling og innovasjon.

Vi vil også løfte satsingen på kulturbasert næringsliv og turisme. Det finnes mange spennende jobber i kommunen i dag. Men hvis vi skal holde på unge arbeidstakere, må vi kunne tilby et rikt kulturliv og et mangfold av butikker og idrettstilbud i tillegg. Skal vi oppnå dette må vi legge bedre til rette for turisme, slik at vi sikrer stabile inntekter til butikklivet i regionen.

Lillestrøm Høyre er opptatt av å skape et arbeidsliv som favner bredt for unge og etablerte arbeidstakere. Ikke alle vil eller kan bli ingeniører. Ikke alle vil eller kan bli lærere. Det må finnes jobber til alle som vi bo og etablere seg i Lillestrøm kommune.

For å få til dette må vi involvere næringslivet enda tettere i politiske planprosesser.

Morten Thorvaldsen, Listekandidat Lillestrøm Høyre, Lillestrøm