Vi skal utvikle byvekstområdet og tettsteder

En velfungerende by er avhengig et godt omland med vekst og fornyelse. Lillestrøm kommunes kvaliteter med et sterkt byvekstområde og prioriterte tettsteder, må videreutvikles. Den første syretesten på dette får vi når kommunestyret i juni skal behandle forslag til kommuneplan og fastsette kommunens arealdisponering. Spørsmål om hvor vi i fremtiden skal tillate boligbygging og sette av arealer til næringsutvikling. Byvekstområdet omfatter i dag Strømmen – Lillestrøm – Kjeller, mens de fire prioriterte tettstedene i kommunen er Fetsund, Sørumsand, Frogner og Skedsmokorset.

Kommunestyret har vedtatt et hovedmål om at Lillestrøm kommune skal både ha en attraktivregionby og livskraftige lokalsamfunn. 70 % av bolig- og arbeidsplassveksten skal styres mot det prioriterte byvekstområdet Strømmen, Lillestrøm by og Kjeller. 20 % av veksten skal skje i de prioriterte i tettstedene Sørumsand, Fetsund, Frogner og Skedsmokorset. Det er Sørumsand som skal
ha høyest prosentvis vekst. Videre skal 10 % av veksten være vedlikeholdsvekst som styrker deler av kommunen. En slik vedlikeholdsvekst skal understøtte det eksisterende kollektiv- og servicetilbudet. Det er fra kommunestyret uttalt at vedlikeholdsveksten hovedsakelig skal skje i sentrale områder ved
Skjetten, Lørenfallet, Leirsund, Fjellsrud og områdene ved Blaker stasjon.

Høyre mener Lillestrøm kommune har alle forutsetninger for å lykkes som en attraktiv kommune som det er godt å bo og leve i. Dette gjelder enten man ønsker å bo urbant i regionbyen Lillestrøm, eller om man ønsker å bosette seg på mindre tettsteder i ulike deler av vår kommune. Enkelte parti i kommunestyret har i den offentlige debatten den senere tiden tatt til orde for at veksten i befolkningen må stoppe, og at tilflytting til kommunen må skje andre steder enn i Lillestrøm by.
Dette er en holdning som Høyre er kritisk til.

Befolkningsveksten må håndteres på en god måte med planlegging og oppbygging av nødvendig infrastruktur. Vi bør se på befolkningsvekst som noe positivt. Lillestrøm kommune ligger i hovedstadsregionen og vi må etter min mening være med å bidra til en balansert vekst og utvikling som involverer hele kommunen; både byen og alle våre tettsteder med gode kvaliteter og egenskaper.

Prognosen forteller oss at vi må forvente at vi i 2035 har en befolkning i Lillestrøm kommune på 106.000. Dette vil si at vi får en befolkningsvekst på over 21 % i løpet av den kommende 12-års perioden som kommuneplanen omfatter. På skolekretsnivå er det forventet en befolkningsvekst på opp mot 50 % i skolekretsene tilhørende Volla, Vigernes og Sørumsand skole. Skolekretsene tilhørende Sten-Tærud, Vesterskaun og Gjellerås skole er de områdene som kan forvente størst
befolkningsnedgang.

Høyre mener vi må ha en arealutvikling i kommunen som sikrer vekst både i byen og i prioriterte tettsteder. Samtidig må det legges til rette for vedlikeholdsvekst i andre sentrale områder i kommunen. Næringslivets innspill til fremtidige arealer for næringsutvikling må tas på alvor slik at vi bidrar til økt verdiskapning. Vi er allerede kjent med mange innspill og forslag til disponering av arealer for boligbygging og næringsutvikling i den nye kommuneplanen. Flere av forslagene er i denne runden blitt avvist da formannskapet hadde saken til oppe til 1. gangs behandling i juni 2022. Kommunedirektøren har nå lagt frem det endelige forslaget til ny kommuneplan med tilhørende arealdisponering. Høyre vil være opptatt av vekst og utvikling i hele kommunen basert på vedtatte målsetninger om fornuftig arealbruk og grønn mobilitet.

Kjartan Berland
Ordførerkandidat Lillestrøm