Byggehøyden i Melhus

Høyre ønsker et Melhus sentrum med flere boliger, grønne lunger og varierte bygg. Slik kan vi utvikle et sentrum som er trygt, grønt og inkluderende.

«Miljøvennlig tettstedsutvikling forutsetter at ny utbygging i hovedsak skjer gjennom fortetting, transformasjon og mer effektiv bruk av arealer innenfor byggesonen. Dette stiller store krav til kommunen og utbyggere om å sikre de fysiske kvalitetene ved bomiljøet.»

Dette er føringer som ligger fra regjeringen når det gjelder tettstedsutvikling.

Den nye områdeplanen til Melhus sentrum skal nå behandles politisk, den har allerede skapt debatt og engasjement. Det er bra, vi ønsker alle innspill velkomne i denne prosessen slik at vi får en god plan for fremtiden.

I Melhus Høyre ønsker vi et sentrum med tetthet og nærhet, liv og aktivitet, variasjon, fremfor et sentrumsområde som er spredt utover og som krever store trafikkanlegg. God fortetting gir samfunnsmessige gevinster som lavere driftskostnader, et mer variert boligtilbud, mindre transport og arealbruk, samt visuelle kvaliteter og nye møteplasser.

Samtidig vil det være viktig at lys, luft og utearealer til lek og rekreasjon ivaretas ved fortetting. Fortetting kan for eksempel være å utnytte et areal til en park, et møtested, et byrom eller en utekafé. Det kan gi spennende stedsforming med nye intime uterom. Det er viktig å planlegge bevisst med tanke på å unngå økt trafikk i nærmiljøet.

I debatten rundt hvordan vi skal forholde oss til byggehøyder i Melhus sentrum, vil Melhus Høyre være tydelig på at vi ønsker høyere bygg velkommen. Vi ser ikke hvordan vi kan oppfylle nasjonale og regionale krav til nullvekst, og sikre verdifull dyrkamark i Melhus uten at vi tillater høyere bygg.

Bygningers høyde vil også oppleves forskjellig ut fra design. I Melhus har vi flere høye bygg som har en øvre etasje som er inndratt som gjør at bygget fremstår lavere. Det kan også være en viss variasjon i byggehøyden på planlagte bygg, som gir et helt annet inntrykk enn vanlige tradisjonelle blokkbygg vi kjenner fra tidligere.

Nullvekstmålet sier at vi skal ta all vekst i persontransport med kollektiv, sykkel og gange, da må vi bygge høyere for at flest mulig kan bo i et sentrumsområde som ligger fint til rette for å benytte gange, sykkel og kollektivtransport, slik som i Melhus sentrum.

I planprogrammet til områdeplanen for Melhus sentrum står også dette tydelig uttrykt;

«For å sikre viktig dyrkamark og kulturlandskap i og rundt planområdet, og støtte opp under kollektivtilbudet, skal det legges til rette for effektiv bruk av arealene rundt kollektivknutepunktene, og i bebygde områder i gang/- sykkelvegavstand til kollektiv.»

Vi ønsker den politiske diskusjonen velkommen og håper flere partier støtter vår tanke rundt å tillate høyere bygg i sentrum av Melhus.

Melhus Høyre