Første kommunestyremøte i 2024

Årets første kommunestyremøte ble gjennomført i dag, tirsdag 13. februar 2024, med flere viktige saker på agendaen.

Her er en kort oppsummering av noen viktige saker som ble behandlet:

Ungdomsrådets årsmelding 2023

Stine Estenstad

Ungdomsrådets årsmelding 2023 viser at vi har et aktivt og engasjert ungdomsråd i Melhus kommune, som gir innspill og tar initiativ til gode tiltak for ungdommen i kommunen vår. Stine Estenstad takket ungdomsrådet for innsatsen og oppfordret til fortsatt engasjement i tiden som kommer.

Detaljregulering av Fagerheim øst (Søberg)

Marius Krogstad Aune

Detaljregulering av Fagerheim øst (PlanID 2019004) er en viktig plan for bygging av flere familieboliger, som vi trenger rundt om i Melhus kommune. Marius Krogstad Aune trakk fram at flere familieboliger bidrar til aktivitet og engasjement i lokalsamfunn, skoler, lag og organisasjoner, og til at Melhus er en kommune folk i alle aldre, også barnefamilier, kan og vil flytte til.

Morten Wehn

Morten Wehn trakk, i tillegg til at vi må få på plass flere familieboliger, også fram viktigheten av å vedta planen for å bidra til forutsigbarhet for alle, også næringsaktører. Vi kan ikke stanse nå, men fortsette framover, for forutsigbarhet og videre utvikling.

Spørsmål om utvikling på Kvål

Kjetil Blokkum

Kvål har hatt stans i utvikling over lang tid som følge av uavklarte grunnforhold grunnet kvikkleire. Dette gjør at det ikke åpnes for videre boligbygging, med alle følgene dette får for skole, barnehage og lokalsamfunn generelt. Det skal nå igjen gjennomføres nye vurderinger av skredfare og områdestabilitet. Disse nye undersøkelsene stilte Hanne Aarhaug og Kjetil Blokkum spørsmål til ordføreren om status på. Svaret er at arbeidet er i gang, men at det blir dyrere enn forespeilet.

Etablering av Studiesenter Trøndelag Sør, deltagelse Melhus kommune

Chatrine Skogstad Alstad

Etablering av Studiesenter Trøndelag Sør vil bidra til mer desentralisert og fleksibel utdanning, og gjør det mulig å skreddersy utdanning til det både næringslivet og kommunene etterspør og har behov for. Chatrine Skogstad Alstad trakk fram viktigheten av å få dette på plass, slik at flere kan ta utdanning der de bor og kombinere studier og arbeid. Gjennom mer skreddersydde og fleksible utdanningsopplegg er det enda enklere for voksne med familie, jobb og boliglån å ta ny eller mer utdanning.