Høyre i kommunestyret baner vei for vekst og utvikling i Melhus

Viktige saker for Høyre og for utviklingen av Melhus ble behandlet under kommunestyrets møte 25. april 2023, både for fremtidig vekst, folkehelse, og trygg og bærekraftig omsorgstjeneste.

Gruppeleder Mikal Kvaal på talerstolen under kommunestyremøtet.

Gruppeleder Mikal Kvaal var settevaraordfører under kommunestyremøtet.

Vurdering av skredfare og områdestabilitet for Kvål

En av de sentrale sakene som ble tatt opp, var skredfare- og områdestabilitetsvurderingen for Kvål.

– Melhus Høyre er optimistisk og håper at denne vurderingen vil muliggjøre mer utvikling og boligbygging på Kvål. Økt utbygging vil kunne imøtekomme behovet for flere boliger i Melhus, og samtidig sikre en bærekraftig vekst for kommunen, sier gruppeleder Mikal Kvaal.

Detaljregulering av skianlegg/skytebane i Sjetnmyra

En annen viktig sak som ble diskutert, var detaljreguleringen av et skianlegg og en skytebane på Sjetnmyra. Dette prosjektet har stor betydning for å fremme fysisk aktivitet og folkehelse for mennesker i alle aldersgrupper, fra barn og ungdom til voksne og eldre. Melhus Høyre mener det er viktig å tilrettelegge for ulike aktiviteter som kan styrke lokalsamfunnets helse og trivsel.

Gruppeleder Mikal Kvaal som settevaraordfører.

Bygging av flere boliger i Gimsmarkvegen

Detaljregulering av flere boliger i Gimsmarkvegen var også et tema som ble behandlet under møtet. Dette vil gi muligheten til å bygge flere nødvendige familieboliger i Melhus, i form av rekkehus og flermansboliger. Det er et presserende behov for slike boliger, og denne planen vil bidra til å møte behovet og legge til rette for vekst og utvikling i kommunen. Å bygge flere familieboliger er en av Høyres viktigste saker i Melhus.

Marius Krogstad Aune var opptatt av hva Helsepersonellkommisjonens rapport sier om kommunenes utfordringer framover.

Stort behov for helsepersonell

I tillegg ble det avgitt en høringsuttalelse om Helsepersonellkommisjonens rapport (NOU 2023: 4 «Tid for handling. Personellet i en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste.»). Melhus Høyre er oppmerksom på utfordringene knyttet til rekruttering av helsepersonell til viktige velferdstjenester. Kommisjonens rapport påpeker at vi kan stå i fare for å gå tom for folk før vi går tom for penger når vi skal levere gode velferdstjenester med høy kvalitet og riktig kompetanse.

– Melhus kommune har allerede vært kjent med denne utfordringen og har gjennomført tiltak for å møte den. Høyre vil understreke behovet for å få resten av Norge med på å gjøre nødvendige endringer for å takle denne nasjonale problemstillingen, sier Marius Krogstad Aune (H).

Godt møte

Melhus Høyre er glade for den omfattende diskusjonen og saksbehandlingen som ble tatt under møtet 25. april 2023, og ser fram til å fortsette arbeidet med å sikre vekst, folkehelse og bærekraftig utvikling i Melhus kommune.