Høyre ville opprettholde busstilbudet – Ap sa nei

De siste dagene har det blitt debatt om kollektivtilbudet i regionene fra 2021, som følge av at fylkestinget før jul vedtok anbudsstrategi for regionanbud fra 2021.—Skal vi få flere til å benytte seg av kollektivtrafikk, må vi ha et tilbud som eksisterer også utenfor Trondheim. Derfor foreslo Høyre og Frp før jul å videreføre dagens kollektivtilbud i regionene. Dessverre ble dette nedstemt av flertallet, med Ap i spissen, sier Pål Sæther Eiden, gruppeleder for Trøndelag Høyre.

Før jul behandlet fylkestinget sak om anbudsstrategi for regionanbud fra 2021. Her skisserte AtB tre alternative rammer for tilskuddsnivå. Et alternativ med høyere tilskudd, kalt «fremtid» (alternativ 1); et basert på dagens totale tilskuddsnivå på 516 millioner kroner årlig, kalt «tilpasning» (alternativ 2); og et alternativ med lavest tilskuddsnivå, kalt «minimum» (alternativ 3). «Fremtidsalternativet» forutsatte ifølge AtB 80 millioner kroner ekstra i årlige tilskudd, mens «minimum» gir en nedgang i tilskuddsnivå ifølge AtB på 50 millioner kroner sammenlignet med dagens løsning.

Her stemte Høyre og Frp for å gå for alternativ 2, og dermed videreføre dagens tilbud i størst grad. Flertallet med Ap i spissen gikk for en kostnadsramme for anbudet på 470 millioner kroner, noe som i praksis tilsvarer alternativ 3, som altså innebærer kutt i busstilbudet i regionene. Forslaget om å redusere rammen på tilskuddet ble framsatt av Per Olav Hopsø på vegne av Ap, Sp, Sv, KrF og MDG.

— Det er fint at ordføreren i Melhus tar tak i denne saken, men da må han altså snakke med sine egne partifeller, som var de som stod i bresjen for dette kuttet i distriktstilbudet. Vi ville videreføre tilskuddet på dagens nivå, fordi vi vet hvor viktig et kollektivtilbud er for at også folk i distriktet skal komme seg rundt, fortsetter Eiden.

— Jeg er glad for at Høyre stemte for å opprettholde dagens nivå på tilbudet. Helst skulle vi sett at tilbudet ble bedre enn det vi opplever nå, men det er langt bedre å opprettholde dagens tilbud enn å redusere tilbudet, slik flertallet i fylkestinget vedtok. Høyre vil jobbe for at folk kan bo og jobbe i hele Trøndelag, da trenger vi at det eksisterer et kollektivtilbud også sør for Melhus sentrum, sier Stine Estenstad, varaordfører i Melhus (H).