Melhus Høyre vokser og styrker seg i kommunestyret

Høyre markerte seg sterkt da viktige saker var til behandling under møtet i Melhus kommunestyre 14. februar 2023. Møtet ble også preget av spennende nyheter og en betydelig forsterkning av partiet, da Gjøran Berg Onsøyen tok plass på Høyres benk.

Høyre vokser! Her er de som satt på Høyre-benken i Melhus kommunestyre i dag. F.v.: Kristin Johanne Åmot, varaordfører Stine Estenstad, Marius Krogstad Aune, Gjøran Berg Onsøyen, gruppeleder Mikal Kvaal og Morten Wehn. Velkommen til Høyre, Gjøran Berg Onsøyen!

Med hardt arbeid, god innsats og å holde fokus på å få til utvikling av Melhus, viser Høyre seg som en viktig kraft i kommunestyret, som leder an i sentrale saker for innbyggere og næringsliv i kommunen.

Kommunedelplan for verdifulle naturressurser

En av de sentrale sakene under møtet var behandlingen av kommunedelplanen for grustak, steinbrudd og deponi. Denne planen åpner for flere jobber og nye muligheter for næringslivet og verdiskapingen i Melhus kommune.

Marius Krogstad Aune på talerstolen under møtet.

– Planen legger grunnlaget for leveranse av viktige tilbud og nyttig masse til regionen rundt oss. For vi er del av en bo- og arbeidsregion i rivende utvikling. Det bygges overalt, i Melhus og i nabokommunene våre. Det gir et enormt behov både for grus og stein og mulighet for å deponere masser. Verdifulle naturressurser vi skal utnytte og forvalte klokt og godt, slik at det kommer Melhus, kommunen, næringsaktørene og innbyggerne våre, til gode, sier Marius Krogstad Aune.

Bosetting av flyktninger 2023

Melhus fortsetter å være god på integrering og mottak av mennesker på flukt, spesielt fra Ukraina. Under møtet ble det diskutert bosetting av flyktninger i 2023. Melhus lykkes godt og har fokus på inkludering gjennom skole, arbeid og lokalsamfunn.

Gruppeleder Mikal Kvaal på talerstolen under møtet.

– Det er bra at Melhus tar godt imot mennesker på flukt. Vi vil fortsette å sikre at flyktninger får en trygg og god mottakelse og tilværelse i Melhus, der alle kommer raskest mulig ut i jobb, skole og aktivitet, sier gruppeleder Mikal Kvaal.

Ulike detaljreguleringsplaner

Møtet tok også opp ulike detaljreguleringsplaner som har betydning for boligbygging, industriutvikling og trafikksikkerhet rundt om i hele kommunen. Høyre er fornøyd med at de planlagte tiltakene vil bidra godt til utvikling av Melhus.

Morten Wehn på talerstolen under møtet.

– Det er viktig at vi legger til rette for en bærekraftig og trygg utvikling i Melhus. Med disse detaljreguleringsplanene kan vi skape bedre bo- og næringsområder samtidig som vi tar vare på trafikksikkerheten i kommunen vår, sier Morten Wehn.

Årsmelding for Ungdomsrådet

Ungdomsrådet i Melhus presenterte sin årsmelding under møtet. Det er en aktiv og engasjert gruppe i ungdomsrådet, som formidlet sitt arbeid med stor entusiasme til kommunestyret.

Varaordfører Stine Estenstad på talerstolen under møtet.

– Vi er glade for å ha et så aktivt ungdomsråd, og skal jobbe for at kommunen verdsetter deres innspill og engasjement. Melhus har dyktig og engasjert ungdom, og vi vil fortsette å jobbe for at de kan bidra i utviklingen av vår kommune, sier varaordfører Stine Estenstad.

Viktig møte

Møtet den 14. februar 2023 var et viktig tidspunkt for Melhus Høyre. Partiet styrket seg betydelig ved å ønske velkommen Gjøran Berg Onsøyen. Med fokus på næringsutvikling, inkludering, og en bærekraftig kommune, har Høyre vist seg som en sentral kraft i kommunestyret. Høyres kommunestyregruppe uttrykte entusiasme og engasjement for å gjøre Melhus til en enda bedre kommune for innbyggerne.