Melhusbudsjettet 2022: Et godt liv i et trygt Melhus

I dag vedtok Melhus kommunestyre et godt og ansvarlig budsjett. Budsjettforslaget fra Senterpartiet, Høyre og Melhuslista gir trygghet for gode velferdstjenester uten å øke eiendomsskatten.

Foto: Ezzex, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Melhusbudsjettet 2022 løser viktige oppgaver i dag og forbereder Melhus for framtida. Det betyr trygghet for jobb, skole og helse, og for folk og bedrifter. Vi styrker velferdstjenestene og forbedrer folks hverdag, uten å sende en høyere skatteregning til innbyggere og næringsliv. Vi må alltid løfte blikket og gjøre endringer i dag når vi vet det er nødvendig for å kunne levere fortsatt gode velferdstjenester i framtida.

Vi vil i løpet av 2022 få utredning på både skole- og helseområdet, og mange forhold innen dette er det naturlig at sees på da. Vi er fortsatt inne i en spesiell tid, og derfor handler det nå om trygg ledelse, ikke flest mulig endringer i budsjettet.

Helse, velferd og omsorg

I årets budsjett har vi en betydelig økning til helse, velferd og omsorg. Her har vi allerede gjort mye godt arbeid i Melhus, for å gjøre det trygt for flest mulig å bo hjemme lengst mulig og for å ha sykehjemsplass for de som trenger det. Når det er nødvendig, setter vi inn tiltak som virker. Budsjettet viderefører dette arbeidet, og ikke minst vil den nye utredningen på helse som kommer neste år gi oss enda bedre grunnlag for å styrke kvaliteten i omsorgs- og velferdstjenestene ytterligere. Det er også viktig at vi i Melhus har rett kompetanse på rett sted, for å sikre kvalitet i tjenestene, som vi også tok initiativ til i dag.

Relevante tiltak i Melhusbudsjettet

• I årets budsjett økte vi med seks millioner til hjemmetjenesten. For neste år kommer 16 millioner til styrking av helse og omsorg, særlig institusjonstjenesten, for åpning av ekstra avdeling ved Buen omsorgssenter og forberedt for åpning av egen covid-avdeling ved større utbrudd. Dette bidrar til kapasitet og kvalitet i omsorgen.
  • Fastlegehjemlene på alle tre legesenter økes, med til sammen to hjemler.
  • Vi styrker tiltak for økt samarbeid med frivilligheten og NAV.
  • I januar får vi en ekstern gjennomgang av pleie- og omsorgstjenesten i hele kommunen. Denne skal danne et grunnlag for en helhetlig plan for fremtidig og bærekraftig utvikling av helsetjenestene i kommunen. Hvordan rigger vi oss for fremtiden med tanke på kvalitet, kompetanse og rekruttering.
  • Vi har nylig signert heltidserklæring som er unik i nasjonal sammenheng. Heltidsprosjektet sammen med tillitsvalgte videreføres. Her har vi sett veldig gode resultater med flere hele stillinger, mentorordning for nyansatte og endrete turnuser med færre helgevakter.

Avtale om arbeidstøy

Hvis du er avhengig av at helsehjelp gis i eget hjem, har du rett til å få helsetjenester i hjemmet. Hvorvidt du trenger helsehjelp i form av tjenester i hjemmet og i hvilket omfang er et faglig spørsmål som helsepersonell tar stilling til og det gjøres vedtak på tiltak som innvilges og avslås.

Melhus kommune har gjennom «100 år i eget hjem» ønsket å bygge opp under en robust hjemmetjeneste for å ivareta alle som har behov for pleiehjelp. Dette krever også mer enn antall hender. Hjemmetjenesten drar hver dag hjem til brukere i all slags vær og i alle slags hjem. Det er ikke i dag en god ordning for egnet arbeidstøy i hjemmetjenesten.

Derfor vil kommunestyret be rådmann gå inn på avtaler om arbeidstøy i hjemmetjenesten som også inkluderer yttertøy og skotøy som de i dag må dekke selv. Dette vil være et godt og nødvendig tiltak for å bedre arbeidsmiljøet innen tjenesten.

Oppgavefordeling mellom personellgrupper i helse og omsorg

Forskning viser at det i liten grad skjer en bevisst og strategisk bruk av oppgavefordeling mellom personellgruppene innen helse- og omsorgssektoren i kommunene. Strategi for oppgavefordeling, delegering og opplæring mellom personellgrupper vil legge til rette for en mer systematisk kvalifisering av personell til å utføre oppgaver de i dag ikke er kvalifisert til.

Melhus kommune ber rådmann se på hvordan utnytte fagkompetanse innen helse og omsorg mer målrettet mellom personellgruppene.

Strategi for tjenestesamhandling i Melhus kommune

Kommunestyret ber rådmann gå i dialog med aktuelle samarbeidspartnere som NAV, Kjøkken på Buen/Horg/Hølonda, Nyby, Frivilligsentralen osv. for å se på om det er oppgaver i helse og omsorg som kan ivaretas av andre enn de ansatte i sektoren. Dette er oppgaver som er av en lignende karakter som følgetjeneste, matombringing, handling osv.

Dette vil kunne frigi tid for ansatte for å kunne sikre at fagkompetansen brukes riktig og mer målrettet.

Man bør også vurdere nye incentiver i Melhus kommune for å rekruttere frivillige.

Oppvekst, barnehage og skole

Samtidig som vi styrker velferdstjenestene, må vi legge til rette for at det bygges flere boliger, særlig eneboliger. Det er slik vi kan få flere barnefamilier til Melhus, og utviklingen i barnetall viser at det er nødvendig. Også innen skole, barnehage og oppvekst vil utredningen som kommer der neste år gi oss kunnskap om hvordan vi best utvikler de tjenestene videre. Noe av det viktigste vi gjør er å sikre en god start i livet for alle barn, og da må vi ha trygge, mangfoldige barnehager og prioritere kunnskap og mestring i skolen. Samtidig skal vi legge til rette for at barn og unge kan ha en aktiv fritid i bygda vår, og da er det viktig at vi får til ting som Melhus aktivitetspark, skaterampene på Lundamo og å sette av penger til anleggsfondet for idrett.

Relevante tiltak i Melhusbudsjettet

• Ny stilling som idretts-, friluftslivs- og folkehelsekoordinator, for å bedre dialogen med idretten i Melhus og stimulere til mer aktivitet i bygda vår.
  • Får på plass oppgradering av uteareal på Lundamo ungdomsskole, med skaterampene (687 000 kr), for at barn og unge skal kunne ha en aktiv fritid i hele kommunen.
  • Trøndelagsmodellen, skreddersydd lærlingeordning for unge, i samarbeid med Nav, for å inkludere flere og forhindre utenforskap (46 000 kr).
  • Utstyr til opplæring i svømming og livredning i autentiske omgivelser (110 000 kr).
  • Styrket kulturskoletilbud sør i kommunen med visuelle kunstfag (360 000 kr), hvor det er lange ventelister, for at barn og unge skal kunne ha en aktiv fritid i hele kommunen.
  • To millioner kroner til anleggsfond idrett, for å legge til rette for mer aktivitet i idretten.
  • Nye Gimse barneskole med idrettshall står i februar 2022 klar til å ta imot elever. Dette blir et stort løft for ansatte og elever som har levd i trange og gamle skolebygg i mange år.
  • I mars kommer kunnskapsgrunnlag som går på innhold, kvalitet og bygningsmasse i våre skoler og barnehager. Dette vil gi oss mulighet for videre arbeid for et godt skoleinnhold som er fremtidsrettet og med god kvalitet, gode arbeidsforhold og godt læringsmiljø for alle. Når vi får kunnskap om behovet, vil vi også styrke sektoren der det trengs.
  • Midler til forprosjekt utbygging av ungdomsklubb på Lundamo ungdomsskole, som en oppfølger fra vårt forslag i årets budsjett.
  • Midler til ungdomsrådets engasjement på barnehjemmet i Taveta (Kenya).
  • I 2022 åpnes to nye fullverdige flerbrukshaller: Melhushallen 2 og Gimshallen. Dette vil gi rom for flere innendørsidretter og allsidig bruk. Kampsport får egne lokaler i Gimshallen.
  • Korpsene får tilrettelagte lokaler og lager, og vi setter av årlig 90 000 til korpsfond.
  • Årlige aktivitetsmidler til eldre, ungdom og mennesker med nedsatt funksjonsevne

Jobber, verdiskaping og næringsliv

Mer fart i næringslivet gir flere jobber og økt verdiskaping. Det bidrar igjen til å gjøre det attraktivt å flytte til Melhus, og til sammen styrker det også framtidige inntekter til kommunen vår. Derfor er det viktig med en kommune som legger til rette for næringslivet, kjenner deres behov og stimulerer til vekst og nyskaping. Det jobber vi for gjennom dette budsjettet og hver dag ellers. Et helt årsverk på næringsrådgiver er et ledd i det, men det viktigste er summen av alt kommunen gjør og møter bedriftene med, for det er det som virkelig gjør forskjellen for næringslivet.

Relevante tiltak i Melhusbudsjettet

• Helt årsverk som næringsrådgiver, som blant annet skal inkludere reiseliv, lokalmat og turisme, for å legge til rette for flere jobber og økt verdiskaping (577 000 kr).
  • jobbe med utvikling av reiseliv og turisme, tilleggsnæringer innen landbruket, søknader, tilrettelegging og være kommunens kontaktpunkt utad for næringsarbeidet vårt. Bidra til tett samarbeid med NiT og forsknings- og utdanningsmiljøene.
  • Styrking av lærlingordning for å inkludere flere og motarbeide utenforskap blant unge, i samarbeid med NAV, Trøndelagsmodellen (46 000 kr).
  • Råd- og veiledningstjeneste til gründere (100 000 kr), for å bidra til økt verdiskaping.
  • Bidrag til European Region of Gastronomy (Trøndelag 2022), for å løfte fram våre dyktige lokale matprodusenter i Melhus.

Teknikk og miljø

Kregnesvegen

Melhus kommunestyre ber rådmann gå i forhandlinger med eiere og aktører på grus og deponi områder langs Kregnesveien, med mål om å komme fram til enighet om fordeling av kostnadene på oppgradering av strekningen fra toppen av Kregnesbakkan til Hollemskrysset.

Ressursbruk innen drift og vedlikehold

Kommunestyret ber rådmann om å legge frem egen sak som belyser ressursbruken og arbeidsoppgavene knyttet til drift og vedlikehold av det kommunale vegnettet. Kommunestyret ønsker også en oversikt over ressursbruken i sammenlignbare kommuner. Saken legges fram før sommerferien 2022.

Hele budsjettforslaget

Det er helheten i budsjettet som er viktigst. Vi leverer enda et budsjett med gode velferdstjenester, uten å øke eiendomsskatten. Det betyr noe for folk og bedrifter, og bidrar til å gjøre Melhus til en god kommune å bo, leve og arbeide i.

Oppsummering av viktige tiltak i Melhusbudsjettet

• Helt årsverk på næring, som skal inkludere reiseliv, lokalmat og turisme, for å legge til rette for flere jobber og økt verdiskaping (577 000 kr).
  • Får på plass skaterampene på Lundamo (687 000 kr), for at barn og unge skal kunne ha en aktiv fritid i hele kommunen.
  • I årets budsjett økte vi med seks millioner til hjemmetjenesten. For neste år kommer 16 millioner til styrking av helse og omsorg, for åpning av ekstra avdeling ved Buen omsorgssenter og forberedt for åpning av egen covid-avdeling ved større utbrudd. Dette bidrar til kapasitet og kvalitet i omsorgen.
  • Trøndelagsmodellen, som er forsert lærlingeordning for unge, i samarbeid med Nav, for å inkludere flere og forhindre utenforskap (46 000 kr).
  • Gründerrådgivning og -veiledning til næringsdrivende (100 000 kr), for å bidra til økt verdiskaping.
  • Bidrag til European Region of Gastronomy (Trøndelag 2022), for å løfte fram våre dyktige lokale produsenter i Smak og Opplev Melhus.
  • Utstyr til svømming og livredning i autentiske omgivelser (110 000 kr).
  • Styrket kulturskoletilbud sør i kommunen med visuelle kunstfag (360 000 kr), for at barn og unge skal kunne ha en aktiv fritid i hele kommunen.

Om budsjett og økonomi- og handlingsplan

• Økonomi- og handlingsplanen (ØHP) er en sentral del av kommunens overordnede, helhetlige resultatstyring.
  • Den omfatter hele kommunens virksomhet, og gir en realistisk oversikt over sannsynlige inntekter, forventede utgifter og prioriterte oppgaver i økonomiplanperioden.
  • Det første året i økonomi- og handlingsplanen legger rammene for årsbudsjettet der bevilgningene er bindende, mens de resterende årene gir rammer for å planlegge de kommende budsjettårene i planperioden.
  • Planen er knyttet sammen med kommuneplanen, som er kommunens langsiktige samfunns- og arealstrategi.

Hentet fra rådmannens forslag til budsjett 2022 og økonomi og handlingsplan 2022-2025.