Melhusbudsjettet 2019: Omstilling for bedre velferd

Melhusbudsjettet for 2019 er vedtatt! Det er et budsjett med omstilling for å levere bedre velferd. For Høyre er det avgjørende å holde orden i økonomien og gjøre Melhus klar for framtiden, slik at vi også har råd til å levere velferdstjenester i tiden som kommer.

Melhus kommune står foran store utfordringer, og det er viktig med en fast politisk styring. Flertallsgruppa, som består av Ap, Høyre og KrF, har vært bevisst på hvilken retning vi ønsker å gå i. Vi har blant annet lagt inn en styrking av hjemmetjenesten, opprettholdelse av gratis trygghetsalarm og videreføring av satsingen på bredbånd som vi satte i gang først i perioden. Samtidig legger vi opp til at også sentraladministrasjonen og politikere må spare. Det største løftet i kommende økonomiplanperiode er bygging av en ny Gimse skole med flerbrukshall. Vi har satt av midler til det som skal bli en fantastisk bra skole, og har samtidig greid å unngå den økningen i promillesatsen på eiendomsskatten som det var lagt opp til i rådmannens forslag. Nedenfor er gjengitt noen hovedpunkter i flertallets budsjettforslag.

Enig i våre prioriteringer? Bli medlem i Melhus Høyre her

Drift

– Generell innsparing på sentraladministrasjonen på kr. 200 000 i hvert år i perioden.
– Innsparing på politikk på 800 000 fra 2020. Hvilket tiltak som skal gjøres må en komme fram til i forbindelse med evaluering av politisk organisering og folkevalgtes arbeidsvilkår i slutten av perioden. Mulige tiltak er å redusere antallet komiteer, redusere antallet medlemmer i komiteer og formannskap og redusere stillingsprosenten for formannskapsmedlemmer og komiteledere.
– Ordningen med gratis trygghetsalarm til de som trenger det opprettholdes.
– Hjemmetjenesten styrkes med ett årsverk.
– Gjennom reforhandling av avtalene med fastlegene i Melhus kan en få til en ordning hvor finansiering av to turnusleger beholdes.
– Økt tilskudd til Regionrådet Trøndelag Sør fra 50.000 til 100.000 pr. år
– Promillesatsen på eiendomsskatten økes ikke.

Investeringer

– Ny Gimse skole bygges med plass til 450 elever og en flerbrukshall med spilleflate 25×45 m knyttet til skolen. Skolen bygges slik at det er mulig å utvide skolen med 100 elever. Parkering løses i forbindelse med hallen slik rådmannens skisserer. Det arbeides videre for snarest mulig å realisere en flerbrukshall i tilknytning til Melhushallen, eller annet egnet sted, i samarbeid med Trøndelag Fylkeskommune, idretten og næringslivet.
– Prosjektene uteområde og kjøkken Presttrøa barnehage, uteområde Strandvegen barnehage og uteområde Tambartun barnehage tas med blant innvesteringene i perioden.
– Tiltak mot granulat ved kunstgressbaner tas inn som innvestering i perioden. Dette er noe samarbeidspartiene har hatt fokus på gjennom blant annet interpellasjoner og spørsmål i perioden.
– Det settes av 500 000 til innvestering i forprosjekt Kregnesbakken. Det må komme tilbake til kommunestyret når det er klart hva omfanget i en innvestering kan være.
– Investering i ny barnehage i Flå utsettes da ny informasjon fra rådmannen viser at behovet ikke er prekært i den kommende 4 års perioden.
– Eventuell innvestering i driftssentral utsettes til blant annet det blir klart hva som vil skje med Gauldal Brann og redning.

Fra disposisjonsfondet

– Det settes av kr 1.300.000 fra disposisjonsfondet til kommunal medfinansiering av bredbåndsutbygging Ler øst.
– Det settes av kr 500 000 hvert år fra disposisjonsfondet til kommunal egenandel for utbygging av bredbånd og mobildekning.
– Det settes av 2.000.000 til et fond for vedlikehold av kommunale veier og plasser.
– Det settes av kr 75.000 til oppgradering av kjøkken i Melhushallen.
– Det settes av kr 300.000 i 2020 for utredning av realisering av flerbrukshall i tilknytning til Melhushallen i samarbeid med Trøndelag fylkeskommune, idretten og næringslivet.

Enig i våre prioriteringer? Bli medlem i Melhus Høyre her