Trynefaktor skal ikke være avgjørende i skolen

Av Trym Mathisen Guldvog, Leder av Mosseregionen Unge Høyre

Realiteten for mange elever er at hvordan de fremstår har betydning for standpunktkarakteren. Trynefaktor, altså at lærerens inntrykk av en elev har betydning for hvordan de vurderes, er et av de viktigste argumentene for å avholde eksamen. For en bredere vurdering, som bedre reflekterer elevens kompetansenivå, må det bli mer anonym retting i skolen.

Eksamen fungerer i dag som eneste anonyme vurdering, og er viktig for å nyansere en mulig urettferdig standpunktkarakter. Flere anonyme vurderinger gjennom året vil sørge for en så rettferdig standpunktkarakter som mulig. Det bør være et mål at vi ikke trenger eksamen for å sikre rettferdig karaktergrunnlag.

Ikke alle elever mestrer det sosiale samspillet med lærer, og det kan det være flere grunner til. Mestring er en viktig faktor i lærelyst, og det er skolens oppgave å skape så mye mestring som mulig. Om dårlig sosial mestring påvirker vurderinger negativt, blir elever straffet dobbelt. Ganske fort blir urettferdighetsfølelsen sterk, mestringen lav, og motivasjonen til eleven dårlig – både faglig og sosialt.

Flere anonyme vurderinger vil sørge for mer rettferdighet i skolen. Ikke minst sørger det for en opplevelse av rettferdighet, som vil ha betydning for tillit i lærer-elev-relasjonen. Elever forsikres dermed om at læreren vurderer dem rettferdig, så man heller kan fokusere på læringen. Anonyme vurderinger vil i tillegg være god eksamensforberedelse, som er viktig både i grunnskolen og videregående.

Hvem du er og hvordan du fremstår skal ikke ha betydning for karakteren, og da må vi gjøre det vi kan for å fjerne trynefaktor. Det sikrer vi med flere anonyme vurderinger. Ikke bare vil det gjøre standpunktkarakteren mer faglig treffsikker, men det vil også bidra til en tillitsbasert lærer-elev-relasjon, samt å forberede elever på eksamen. Anonyme vurderinger sørger for en rettferdig Mosse- og Østfoldskole, og er et naturlig neste steg i skolepolitikken.