Vi tror på Narvik

Kommune- og fylkestingsvalget nærmer seg. Her har du gode grunner til hvorfor du bør stemme Høyre til høsten!

Dette skal Narvik Høyre jobbe for de neste årene:

Barneskoler skal være nærskoler

• Narvik Høyre vil opprettholde et godt desentralisert barneskoletilbud i nye Narvik. Barn og unge skal ha gode og trygge oppvekstvilkår i sine nærmiljø. I dette ligger det at Narvik høyre vil beholde et godt nærskoletilbud.
  • Barn starter på skolen med stor iver og lærelyst. Da er det viktig at vi skaper en skole som tar vare på denne lærelysten og ser den enkeltes behov og muligheter. I dag er det imidlertid mange elever som ikke får store nok utfordringer eller lærer det de skal i løpet av grunnskolen. Vi vil ha mer tilpasset opplæring, tidlig innsats og satse på det som er viktigst i skolen: lesing, skriving og regning.
  • Det skal være nulltoleranse for mobbing på våre skoler. Alle elever skal oppleve kunnskap og mestring i skolen. Narvik høyre vil ha miljøterapeutisk kompetanse inn i skolen. Disse skal sammen med helsesykepleiere og lærere bidrar til at alle elever opplever mestring og har utbytte av undervisningen.

E6 må ut av sentrum i Narvik og Ballangen

• Dagens E6 må legges ut av sentrum i Narvik og Ballangen. Dagens trase gjennom sentrum av Narvik og Ballangen er et hinder for positiv utvikling og bolyst. Narvik høyre vil jobbe for rask realisering av omlegging av ny trase i Ballangen og bytunnel i Narvik.
  • Narvik sentrum har over tid hatt dårlig luftkvalitet blant annet på grunn av mye trafikk. Narvik er og skal videreutvikles som et logistikknutepunkt som vil gjøre at trafikken, og særlig tungtrafikken, gjennom sentrum vil øke.
  • Narvik høyre vil legge til rette for en positiv sentrumsutvikling med fokus på handel, bolyst og grønne lunger. Sentrum skal være en møteplass for alle. Vi vil spille på lag med innbyggerne og det lokale næringslivet for å skape de gode løsningene.

Ja til å ta hele kommunen i bruk

• Narvik, Ballangen og Tysfjord blir til en ny og spennende kommune. Den nye kommunen skal være et godt sted å leve, bo, arbeide og drive næring. Narvik høyre vil jobbe for å sikre en positiv utvikling og ansvarlig politikk som bidrar til at arbeidsplasser skapes og næringslivet styrkes.
  • Narvik Høyre vil skape en levende kommune med aktivitet i alle deler av den nye kommunen. Vi går til valg på en trygg og god kommune hvor innbyggerne trives. Da trenger vi lønnsomme arbeidsplasser og en positiv ja-kommune som ønsker næringsliv og utvikling velkommen. For å nå dette må vi ta hele kommunen i bruk.
  • Det skal være godt og attraktivt å bo i nye Narvik. Arbeidsplasser vil være en av de viktigste områdene for å få befolkningsvekst. Narvik høyre vil jobbe for at allerede eksisterende bedrifter skal få gode rammevilkår og at nye bedrifter etablerer seg. For å få dette til må kommunen ha gode planer og nødvendig infrastruktur.
  • Det må reguleres nok areal til næringslivet, være forutsigbarhet i planleggingen og ikke minst positivitet til de som vil skape jobber. Derfor vil vi satse på næringsutvikling i hele kommunen.
  • En trygg arbeidsplass alene vil ikke skape befolkningsvekst. En attraktiv kommune må være på tilbudssiden, legge til rette for gode barnehager, en skole som ser den enkelte elev, et variert kultur- og fritidstilbud og ikke minst en god og verdig eldreomsorg.
  • Nye Narvik kommune skal være løsningsorientert og tilgjengelig. Innbyggere og næringslivets behov skal stå i fokus. Dette betyr blant annet digitalisering av kommunens tjenester, enklere søknadsprosesser og raskere tilbakemelding fra kommunen.
  • Kommunens tettsteder skal videreutvikles og gis mulighet til å skape bo- og skaperlyst. Kommunen skal være en aktiv samfunnsutvikler, gjennom å spille på lag med innbyggerne, frivilligheten og det lokale næringslivet. Sammen skal vi skape en felles identitet og kultur for positiv utvikling av nye Narvik.

Vi tror på Norge

Høyre vil ha ja-kommuner som bidrar til grønn utvikling, optimisme og lokale arbeidsplasser. Vi vil ha en skole med kunnskap, der elevene mestrer hverdagen. Vi må hjelpe de elevene som blir hengende etter, satse på lærerne og sørge for at barna trives. Alle barn skal ha like muligheter, uansett bakgrunn.

Vi vil ha en eldreomsorg med mer aktivitet, der færre er ensomme og flere kan bo hjemme så lenge de ønsker. Vi er mest opptatt av god kvalitet og at du får velge selv. Andre er mest opptatt av hvem som skal gjøre jobben.

Høyre ser etter løsninger, der andre ser problemer. Vi tror på Norge. Stem Høyre.

Vi håper du vil stemme Høyre når valgdagen kommer, 9. september! Har du spørsmål om Høyre og vår politikk? Da er du hjertelig velkommen til å ta kontakt med oss, for eksempel via Facebook.

Godt valg!

Les også: