Alle elever skal være trygge i Nesoddskolen

Mobbetallene i grunnskolen på Nesodden har steget fra i år. Hele 12,9 prosent av alle femteklassinger har blitt mobbet det siste året. Slik kan vi ikke ha det.

Bilde av Sofie Rønnevik
En god barndom varer livet ut. Det gjør også det motsatte, skriver Sofie Rønnevik, 7. kandidat for Nesodden Høyre. Foto: Privat

En god barndom varer livet ut. Det gjør også det motsatte. Ingen barn og unge skal gå på skolen med en klump i magen. Alle elever skal føle seg trygge i Nesoddskolen. En elev som ikke føler seg trygg eller er inkludert i fellesskapet, vil heller ikke lære på skolen.

Vi har alle et ansvar for å forebygge og stoppe mobbing. Som politikere må vi være tydelige på at det skal være nulltoleranse mot mobbing, og vi kan vi lage regler og lover og prioritere penger til arbeidet mot mobbing.

Skolene har et ansvar for å sikre at alle elever har det trygt og godt på skolen. Hver enkelt skole må hver eneste dag jobbe for et inkluderende skolemiljø og forebygge og fange opp mobbing.

Foreldrene har et ansvar for å snakke med barna sine om hvordan man skal være et godt menneske og hva mobbing faktisk gjør med mennesker. Foreldre har også et ansvar for å være gode forbilder, også når de snakker om andre barn eller voksne.

Elevene har et ansvar for å ta vare på hverandre og si stopp til mobbing.

Høyre tar mobbetallene på Nesodden på alvor. Vi vil utarbeide en egen tiltaksplan mot mobbing i kommunen, i tett samarbeid med rektorene på skolene. I tillegg vil vi ha god dialog med barn og ungdom om mobbeproblemet, og lytte til deres forslag til hvordan det kan skapes et bedre skolemiljø. Dette arbeidet må starte allerede i barnehagen.

Høyres mål er en skole der alle kan lykkes. Da må vi først sørge for at alle elever føler seg trygge i Nesoddskolen.

Skrevet av:

Sofie Rønnevik, 7. kandidat for Nesodden Høyre