Det skal bli enda bedre å vokse opp på Fagerstrand!

– Selv om Fagerstrand allerede er et godt sted å vokse opp, kan det bli enda bedre, skriver Rebekka Klem Moseby, 11. kandidat for Nesodden Høyre, i dette innlegget.

– Jeg vil gjøre Fagerstrand til verdens beste lokalsamfunn å vokse opp i!, skriver Rebekka Klem Moseby, 11. kandidat for Nesodden Høyre. Foto: Elias Rasch / Rasch Produksjon AS.

Det skal ikke ha noe å si hvor du bor på Nesodden. Alle barn skal kunne gå på en kunnskapsskole der alle kan lykkes, og ha nærhet til gode møteplasser og aktivitetstilbud. Dessverre er det et skille mellom dem som vokser opp nord og syd i bygden.

For eksempel legges mange av aktivitetstilbudene til barn og unge i andre kretser enn Fagerstrand. Det gjør det dessverre vanskelig for de som bor her å delta. Kommunen har blant annet bidratt aktivt i oppbygningen av tilbudene på Skoklefall. Der har det blitt veldig bra, men det tar hele 50 minutter å komme seg dit med buss fra Fagerstrand. Dermed må det skapes flere tilbud i nærområdet.

Her vil Høyre spille på lag med den aktive frivilligheten og næringslivet på Fagerstrand. Parlamentet skal videreutvikles, og vi må sørge for at behovene til Fagerstrand Idrettsforening blir hørt. I tillegg må det settes av nok arealer til næringsliv når nye Fagerstrand sentrum skal utvikles. På den måten kan vi kanskje få til en bowlingbane, trampolinepark, minigolfbane eller noe annet gøy for både barn og voksne.

Et annet område som må prioriteres er skolene. Både Bakkeløkkas og Mykleruds resultater på de nasjonale prøvene og – ikke minst – elevundersøkelsen beveger seg i riktig retning. Nå er det viktig at politikerne, som skoleeiere, støtter skolene i det gode arbeidet som gjøres.

Høyre vil, i samarbeid med lærerne og rektorene, ta grep for at flere elever skal mestre de grunnleggende ferdighetene, altså å lese, skrive og regne. Elever som trenger hjelp skal få dette tidlig, det skal være gode rutiner for oppfølging av fravær og det må satses mer på leksehjelp. Ikke minst trenger vi enda flere dyktige lærere, og Høyre vil derfor fortsette satsningen på etter- og videreutdanning.

Til slutt er det viktig å fremdeles jobbe for en ny skole på Myklerud. En ny skole har blitt vedtatt mange ganger, men har alltid blitt utsatt av ulike årsaker. Nå er det viktig at vi kommer videre i arbeidet.

Hele 35 prosent av Nesoddens fremtidige vekst skal skje på Fagerstrand, og en stor andel av tilflytterne vil være barnefamilier. Jeg vil gjøre Fagerstrand til verdens beste lokalsamfunn å vokse opp i!

Skrevet av:

Rebekka Klem Moseby, 11. kandidat for Nesodden Høyre