Digitalisering må gi bedre innbyggerservice
– Vi må skape større nærhet mellom kommune og innbyggere, skriver Arne Bjerke, 8. kandidat for Nesodden Høyre, i dette innlegget.
Karin Moe Røisland skriver i et innlegg i Amta at «vår kommune har nedlagt servicesenteret og i tillegg begrenset telefontiden». Mange kommuner sparer penger ved slike grep. Samtidig digitaliseres kommunene i økende grad, og Nesodden er ikke noe unntak. Kommunalsjef Ester Gilen fremhever på Linkedin dyktige medarbeidere som gjennomfører viktige digitaliseringsprosjekter, blant annet kartlegging av prosesser for byggesaksbehandling. Til tross for det opplever mange kommunen som mindre tilgjengelig enn tidligere. Det er rart.
Vi som bor her – er kommunen. Kommunestyret på Nesodden skal legge til rette for at innbyggerne får sine tjenester på best mulig måte. Hovedpoenget med digitaliseringen er å sørge for at innbyggerne får en stadig bedre kundeopplevelse i møte med kommunen. Servicen skal oppleves som relevant og god, saksbehandlingstider skal være forsvarlige, helse og skole skal levere best mulig tjenester. Innbygger- og brukerperspektivet må være førende i de digitaliseringsprosessene som gjennomføres.
Selv om Nesodden kommune får til mye bra, kan vi ikke være fornøyd når folk må vente opptil flere måneder på å få svar på sine henvendelser og søknader. Det er også utfordrende at flere sliter med å komme i kontakt med kommunen og finne informasjon om viktige politiske prosesser. Dette svekker forutsetningene for innbyggermedvirkning. Høyres visjon er at Nesodden skal bli en moderne, effektiv og serviceorientert kommune, der grunnholdningen er «ja» i stedet for «nei».
Digitalisering og ny teknologi er også en del av løsningen på demografiutfordringene vi vet kommer. Vi blir stadig flere eldre, og innovasjon og digitale løsninger gir nye løsninger som gjør det mulig for eldre å bo trygt i eget hjem lenger. Det vil gi kommunens ansatte bedre tid til andre viktige oppgaver.
Vi må skape større nærhet mellom kommune og innbyggere. Teknologi og intelligente systemer må benyttes slik at innbyggerdialogen og tjenesteproduksjonen styrkes for alle aldersgrupper.
Skrevet av:
Arne Bjerke, 8. kandidat for Nesodden Høyre